POHONNÉ HMOTY JSOU DRAHÉ NAPŘÍČ EVROPOU, PRODEJCI POD TLAKEM POUKAZUJÍ NA PRAVÝ DŮVOD

Uveřejněno dne 15 listopadu 2021 000 10:12

Když vám někdo dokola vyčítá, jak moc draho něco prodáváte, i když na výslednou cenu máte minimální vliv, co uděláte? No poukážete na to, co z ceny tvoří největší část. Prodejci paliv to běžně nedělají, teď už jim nezbylo nic jiného.
Ceny pohonných hmot v současné době atakují svá dlouholetá maxima, v mnoha zemích pak padají i historické rekordy. To je případ hlavně Německa, kde se motorová nafta prodává v průměru za 1,555 Eur (cca 39,80 Kč). Tím byl překonán dosavadní vrchol ze srpna 2012, kdy jeden litr dieselu stál 1,554 Eur (39,70 Kč). Super E10 je pak u našich sousedů k mání za 1,667 Eur (42,60 Kč), načež taktéž málem povyskočil na vrchol historických žebříčků – dražší byl totiž jen v září 2012, kdy litr stál 1,709 Eur (43,70 Kč).

Pokud si nicméně myslíte, že být pumpařem je stejně lukrativní živobytí jako za komunismu, mýlíte se. Nenasytní skutečně nejsou majitelé čerpacích stanic, nýbrž stát. Spolková asociace olejářských firem Uniti tak už začala otevřeně uvádět, kolik by paliva stála v Německu bez daní – v tu chvíli by lidé platili za litr motorové nafty pouze 70 eurocentů (17,90 Kč) a za Super E10 dokonce jen 65 eurocentů (16,60 Kč). I proto zaznívá stále více hlasů vyzývajících politiky ke snížení daňové zátěže. Ta má nicméně od 1. ledna 2022 ještě vzrůst, navýšena bude daň související s CO2.

Nejde nicméně pouze o Německo, s nemalou kritikou vytáhli proti politikům i Francouzi. Zvláště poté, co obchodní řetězec E.Leclerc přišel s neobvyklým krokem – zákazníkům se stejnou motivací začal na svých čerpacích stanicích účtovat tutéž cenu, za jakou paliva nakupuje i se všemi daněmi. Majitel řetězce Michel-Édouard Leclerc uvedl, že nejde ani tak o marketingovou akci, chce tím hlavně poukázat na nenasytnost státu, aby lidé podobně jako v Německu viděli, že marže čerpadlářů jsou minimální. A také chtěl upozornit na liknavost státi. Podle něj je jasné, že se v důsledku dražších pohonných hmot zdraží úplně všechno, politici ale jen řeční. A ceny rostou nadále.

Proč se tak děje, nemusíme dlouze spekulovat. Jak Německo, tak Francie jsou zeměmi, které ve velkém podporují elektromobilitu. Jak přitom spočítala Deutsche Bank, na jedno auto vyšší střední třídy připadá v rámci celého jeho životního cyklu vládní podpora přes 20 tisíc Eur (511 tisíc Kč). Nejde totiž pouze o dotace snižující pořizovací cenu, ale také o granty spojené s výstavbou továren a podobně. Jen za září tak stát de facto mohl přijít o více než 17 miliard korun.

Jelikož přitom Němci hodlají s dotační politikou pokračovat minimálně do roku 2025, je pravděpodobné, že úleva je v nedohlednu. Z toho ve výsledku mají radost snad jen v českém pohraničí, kde Němci aktuálně začínají tankovat ve velkém. Jakkoliv totiž i u nás došlo ke zdražení, stále jsou benzin (průměrná cena 35,47 Kč) i motorová nafta (34,07 Kč) levnější než v jejich domovině. A zjevně tomu bude i v zimě, kdy podle analytiků mají ceny v Česku dosáhnout 40 korun za litr.

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist