Ford nevěří autům bez řidiče. Více než polovina energie prý padne na náročné výpočty

Uveřejněno dne 22 ledna 2022 000 13:28
  • Má smysl vyrábět autonomní elektromobily, nebo hybridy?
  • Ford je přesvědčen, že elektromobily zatím nedávají smysl
  • Jiné automobilky to ale vidí přesně obráceně

 Není pochyb o tom, že automobily se spalovacími motory škodí životnímu prostředí. Například v USA se doprava podílí na emisích skleníkových plynů 28 %. Wired se zamýšlí nad otázkou, zda s řešením tohoto problému pomohou autonomní elektrická auta.

 

V případě autonomních aut poháněných elektřinou je navíc nutné počítat s tím, že si část energie ukousnou systémy zajišťující samořídící schopnosti. Nový výzkum ale naznačuje, že kompromisy pro elektrická autonomní vozidla nejsou tak bolestivé, jak se dříve předpokládalo.

Vědecký pohled na autonomní elektromobily

V článku publikovaném minulý měsíc v časopise Nature Energy vědci z Carnegie Mellon University analyzují chování samořízených automobilů ve městech a na předměstích. Zjistili, že se některé prvky autonomního řízení zásadně podílejí na spotřebě baterie, nicméně tento problém by mohla vyřešit softwarová a hardwarová vylepšení.

Díky nepříliš velkým změnám by mohly být elektromobily pro samočinné řízení podstatně vhodnější. Odborníci zjistili, že neustálé rozjezdy, zastavování a výpočty potřebné k samočinnému řízení snižují dojezd o 10 až 15 procent.

Naprogramování vozidel na plynulejší způsob jízdy by ušetřilo část této energie. Také čipy, vyrobené na míru pro samořídící vozidla, by mohly pomoci efektivněji hospodařit s energií. Na předměstích, kde se často jezdí rychleji, je dalším problémem aerodynamika – těžkopádné senzory, jako je například LIDAR, snižují dojezd o 5 až 10 procent. Bude nutné najít elegantnější způsoby, jak tyto senzory integrovat.

Ford na elektřinu nevsadí. Alespoň prozatím

Samotné automobilky se liší v názoru na to, zda budou svá první samořídící vozidla pohánět elektřinou. Rozdíl mezi jednotlivými odvětvími připomíná, že autonomie je ambiciózní výzkumný projekt i potenciální byznys v hodnotě několika bilionů dolarů a že různí hráči vidí odlišné cesty. Jinými slovy: v tuto chvíli zdaleka není vyřešen ideální obchodní model autonomních vozidel.

Testy provedené Fordem aktuálně ukazují, že více než 50 % dojezdu vozidla na baterie spotřebuje výpočetní výkon, který vyžaduje software pro autonomní řízení, klimatizační a zábavní systémy potřebné k zajištění pohodlí cestujících. Automobilka se také domnívá, že případné nasazení rychlého nabíjení by příliš rychle znehodnotilo baterii.

Nakonec si Ford spočítal, že by se nabíjením elektromobilů ztrácelo příliš mnoho času – tedy času, který je možné věnovat přepravě cestujících. „Musíme najít správnou rovnováhu, která pomůže vyvinout ziskový a životaschopný obchodní model,“ říká Pierce.

Jinde samořídícím elektromobilům věří

Konkurenční General Motors, jehož dceřiná firma Cruise se zabývá samořídícími technologiemi, má ale jiné představy. Začátkem letošního roku představil šestimístné elektrické vozidlo podobné toustovači, o kterém tvrdí, že bude základem autonomní služby pro přepravu osob.

Viceprezident Rob Grant říká, že Cruise chce zajistit pohodlnější nabíjení tím, že vybuduje další nabíjecí infrastrukturu v centrech měst. Orientace na elektrickou energii je podle něj cennou součástí nabídky společnosti „Naše poslání se shoduje s úsilím státu Kalifornie snižovat emise skleníkových plynů.“

Také další firmy změnily svůj názor na elektromobily. Waymo ze skupiny Alphabet původně zahájilo svou autonomní taxislužbu ve Phoenixu s hybridními vozy Chrysler Pacifica, ale nyní přechází na plně elektrická auta Jaguar I-Pace. Změnu zdůvodnila dostupností rychlejšího nabíjení.

Výkonný ředitel společnosti Tesla Elon Musk usiluje o plně autonomní elektromobil již dlouho. Minulý týden znovu ujistil, že by jeho firma mohla tohoto cíle dosáhnout ještě letos. Většina analytiků v oboru je však k tomuto načasování velmi skeptická.

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist