Kapacita vlaků nestačí, a tak do ČR poprvé připlula loď s uhlím z Austrálie

Uveřejněno dne 24 ledna 2022 000 11:26

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie. To poputuje dál na Ostravsko, kde svého času významná oblast pro těžbu uhlí teď trpí jeho nedostatkem. Lodní doprava nabízí alternativu k té tradiční vlakové, která je přetížená. Informovala o tom Česká televize a server zdopravy.cz.

 

Do Děčína v sobotu poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie.

Do Děčína v sobotu poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie. Foto: Cargo Twitter/ČD, ČTK

Uhlí ze zahraničí putuje do ostravských hutí běžně nákladními vlaky z nizozemského Rotterdamu. Do budoucna by se ale mohla přidat i možnost v podobě lodní dopravy.

První loď původně vezla 1400 tun černého uhlí, 300 tun ale musela vyložit v Německu, neboť v Labe je málo vody a loď by se tak do Děčína nedostala, uvedla ČT. Potom, co materiál dorazil, ho pracovníci naložili ČD Cargo do vlaků, které se vydaly směrem na východ republiky.

„Je to první zkušební jízda, aby si zákazník ověřil, že tato cesta funguje a umíme to,“ řekl pro ČT spolumajitel lodi EVD Lukáš Hradský. Rejdaři podle ČT hovoří o přelomové zakázce, uhlí se v minulosti vozilo po Labi běžně, ale z Česka do zahraničí.

Po Dukovanech se má dostavět i TemelínEkonomika
 

Po Dukovanech se má dostavět i Temelín

Server zdopravy.cz uvedl, že oproti přepravě už z Rotterdamu vlakem je nový způsob pomalejší, ale mohl by být levnější. ČD Cargo ho zkouší i kvůli možným komplikacím s omezenou kapacitou dopravy po trati podél Labe mezi Německem a Českem, kde je v plánu série výluk.

 

„Dosud jsme zákazníkům vozili uhlí přímo z Rotterdamu. Je to první vlaštovka, pokus, jak z části alternovat letos plánovanými výlukami omezený železniční úsek Děčín – Bad Schandau a případně i výluku v samotném přístavu,“ řekl serveru předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

OKD letos vytěžilo víc uhlí, než plánovaloEkonomika
 

OKD letos vytěžilo víc uhlí, než plánovalo

„Kapacita vlaků nestačí, tak je to další, alternativní trasa, která zvýší bezpečnost našeho kraje, protože nebudeme závislí pouze na jedněch kolejích,“ řekl ČT náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Uncka (ODS).

Černé koksovatelné uhlí není určeno pro teplárenství ani energetiku. Jedná se o metalurgické koksovatelné uhlí a koks je pak nezbytnou surovinou pro výrobu surového železa a následně oceli. Černé uhlí v ocelářství zatím nemá plnohodnotnou náhradu.

V ČR je jediným producentem černého uhlí společnost OKD. Těžba ale postupně končí, protože se nevyplácí. Firma těží už jen v Dole ČSM, kde se má těžit do konce letošního roku.

Zdroj

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist