Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Uveřejněno dne 27 ledna 2022 000 13:38
Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

Moje první krůčky s fotovoltaickými technologiemi nebyly jednoduché. Již na učňáku jsem zjistil, že dva solární moduly z kalkulačky SHARP nerozsvítí diodu LQ100. Po pár letech, když jsem se setkal s první fotovoltaikou na rodinném domě/firmě mi Jürgen vysvětlil, že je to drahý a nepříliš funkční špás, který nemá reálnou návratnost – no jo, ale to bylo v roce 1986.

Od té doby jsem měl k fotovoltaice velmi rezervovaný přístup. Když jsem stavěl v minulém století dům, počítal jsem sice již do budoucna s fotovoltaikou, ale to jsem netušil, že to bude taková šaškárna – však posuďte sami.

V roce 2014 jsem si začal měsíčně zapisovat hodnoty elektroměru, abych zjistil, co vlastně potřebuji. Jednalo se mi o to, abych zbytečně nepřeplatil a moje fotovoltaická elektrárna měla co nejrychlejší návratnost. Začal jsem sledovat i ceny komponentů, panelů střídačů a baterií. Co Vám budu povídat, vůbec to nevycházelo.

Prostudoval jsem si nějakou literaturu, poznamenal, za kterým kopcem vychází a zapadá slunce v době slunovratů a čekal, až padnou ceny.

Amorfní, poly nebo monokrystalické panely. Kompaktní střídače s integrovanými MPPT regulátory, nebo vše zvlášť. Jednofázi, nebo rovnou tři fáze? Symetrický, nebo asymetrický střídač? Není lepší dát na každou fázi jeden jednofázový? Baterky z olova, niklu, nebo z Tesly?Tehdy to bylo spousta nezodpovězených otázek, které dnes možná trápí právě Vás. Dnes mám jasno.

Ceny postupně klesaly, lithium bylo stále dostupnější a už už bych tu elektrárnu pořídil. I návratnost byla snesitelná a chtěl jsem jít do toho.

Bohužel se psal tuším rok 2014, kdy tehdejší šéfka ERU Alena Vitásková prohlásila, že brzy přijde doba, kdy se nebude platit za odebranou elektřinu, ale největší částka na faktuře bude za velikost jističe. (Tato myšlenka má svoji logiku) Moje plány a výpočty jsem mohl hodil do koše. Jak mohu plánovat dlouhodobou investici, když nevím, co bude příští rok? Vyplynulo z toho jedno ponaučení. Musím si udělat takovou elektrárnu, kterou budu moci přestavět, tak jak to zrovna potřebuji já a jak to bude nejvhodnější i když se změní legislativa.

A špatné zprávy z ERU – to zdaleka nebylo vše. Jak jinak se na to dívat, když fotovoltaika utrpěla v ČR další rány. Tuším, že již v roce 2011 podepsal tehdejší ministr průmyslu vyhlášku či co a od té doby se výroba z FV elektráren (i těch malých na RD) účtuje po fázích. Prasečina, která zabrzdila výstavbu fotovoltaik na RD v ČR na dlouhou dobu. Dodnes tento vý-dobytek má pouze ČR, část Slovenska a pár vojvodství v Polsku. Pro celý svět jsme naprostí exoti. Pokolikáté jsem to už slyšel – The best of the word!

Proč o budoucnosti energetiky nerozhodují elektrikáři, ale právníci a doktoři?

Právě proto jsem se rozhodl o co nejotevřenější FV systém. Věnoval jsem tomu mnoho času. Občas nějaké to školení, sem tam stavba FV pro kolegy a známé.

Dokonce jsem před dvěma roky poptal 40 firem z celé ČR, zabývajících se výstavbou FVE, aby mi udělali nabídku na RD.

Poskytl jsem jim čtyři roky zpětně data odběru našeho RD. Čísla pro vysoký a nízký tarif a požadoval pouze jedno. Výpočet návratnosti systému, který mi doporučí. Co vám budu povídat – hrůza. Ani jedna firma mi nedodala požadované.

Skončil jsem tak s 15 standardními nabídkami s pocitem – dostanete dotace, tak berte co Vám nabízíme – dokud dávají.

To, že někteří obchodníci tvrdili o fotovoltaice úplné nesmysly jsem zkousnul. Vždyť se podívejte na odborná fóra. Dalo by se říct – co Čech, to odborník na fotovoltaiku.

Je zajímavé, že ceny plynu a elektrické energie rostly poslední měsíce všude v Evropě, ale pouze v ČR byl tak masivní dopad na dodavatele el. energie. Událostí posledních dnů ukazují, že elektromobilita nemusí být hrozbou, ale spíše spásou.

Spásou pro ty, co mají rádi svobodu a nechce se jim platit za všechny ty vymoženosti, co lze na fakturách za el. energii najít. Spásou také pro ty, kteří jsou, nebo byli a ještě budou u DPI (dodavatel poslední instance) a děsí je ceny elektrické energie.

Alespoň tak to vypadá po zvýšeném zájmu o elektromobilitu v posledních dnech. Ve Velké Británii jdou na dračku ojeté elektromobily. Důvod – nebyla nafta a benzin. V zásobnících a v rafineriích ano, ale nemá ji tam kdo dovézt – nebyli řidiči. V Evropě stoupají ceny ojetých elektromobilů také, hlavní příčinou je jejich nedostatek z důvodu, zvýšené poptávky. Spousta lidí přišla na to, jak je to jednoduché – nabít si doma nebo v práci, když elektromobil nečinně stojí a ušetřit tak čas ve frontách na klasických benzinkách. Taky u nás se snad něco začne dít. Ve většině srovnání vychází Česko jako jedna s nejhorších, co se elektromobility týče i když se to může zdát opačně, když posloucháte potentáty, co se plácají po ramenou se slovy, kolik toho právě ONI vykonali. Jak jsem již psal v některém z předchozích blozích, být nejhorší to není náhoda. To se prostě musí umět. Na tom se musí usilovně pracovat.

Když se nesnažíte, musíte prostě spadnout do průměru a ne být nejhorší. Snad se ale blýská na lepší časy. Nová Zelená Úsporám byl donedávna program, který přibržďoval elektromobilitu jak se dalo. Program byl orientován na minulost, ne na budoucnost. Museli jste spotřebovat minimálně 70% toho, co jste spotřebovali v minulém období, jinak jste dostali pokutu za překročení limitu – mnozí elektromobilisté by o zkušenostech s pokutami mohli vyprávět.

Na střechu Vám prostě nepovolili víc, než jste měli minulou spotřebu, že plánujete pořídit elektromobil, který Vám výrazně zvýší spotřebu, nikoho nezajímalo. A tak pro mnohé elektromobilisty nemělo vůbec cenu o dotace žádat a postavili si elektrárnu tak, aby jim dávala smysl. Nebylo to jednoduché, ale šlo to.

To by se však mělo změnit. Vyšla nová Nová zelená úsporám, která by měla otevřít cestu elektromobilitě.

Na www stránkách se objevila 20.9.2021, s tím že to platí od 12.10.2021 a to na náklady prokazatelné od 1.1.2021 Spoustu informací na 64 stránkách. Aby se tím člověk prokousal, chtělo by to tak prodloužený víkend – a ejhle, jeden je tady. Rodina rozhodla, že se po náročném období pojedeme naložit do termálních lázní. A nejraději přímo do Maďarska do Budapešti. Jak jinak než elektromobilem.

No a tak jsme vzali elektromobil a vyrazili. No vyrazili, předtím jsme museli zjistit, kam vlastně na tu malou baterku (33 kWh) dojedeme. No nic moc, sotva na Slovensko. A tak jsem musel oprášit znalosti o nabíjení na Slovensku. Přihlásil jsem se na Greenway a obnovil heslo. Hlásilo mi to nějaký problém s kartou, a jelikož jsem to dělal až v noci, tak jsem se nikam neměl šanci dovolat.

Hledal jsem tedy jinou možnost. Poptal jsem kolegy z Maďarska po nějaké hodně rozšířené síti nabíječek a navrhli mi Plugee od MOLu. Přihlásil jsem se a zjistil, že s touto aplikací mohu nabíjet nejen v Maďarsku, ale taky na Slovensku a dokonce i v Česku.

Kupodivu jsem zjistil, že elektromobilita je v Maďarsku mnohem dále než u nás. Čím to je?

V Maďarsku jsem čepoval u benzinek, které již vyměnily některé benzinové stojany za nabíječky. V ČR něco nemyslitelného!

FOTO Nabíjení u MOLu.

No a pro ty co nevěří i pohled z druhé strany.

Třeba to přijde i k nám. Po prostudování nových možností NZÚ v Hutermálech jsem byl nadšen. Prakticky minimální omezení, podpora, která dává smysl. Hlavním limitem je nyní distributor. (Jaké to překvapení). Výkon měniče pouze 3,7 kW na fázi? Počítá se v ČR s nějakým rozvojem elektromobility? Nějakou perspektivou? Nějakým progresem? Nebo je to nastaveno pro tady a teď.

Počítejte se mnou: pračka, myčka, 4 x PC, světla, lednička, mraznička, rychlovarná konvice, vysavač, mikrovlnka, bojler, kopírka, vařič, trouba, sušička, do budoucna tepelné čerpadlo, dva až tři elektromobily v rodině – i když vše v domácnosti nejede naráz – jak to utáhnout s 16A na fázi?

To nebude jednoduché. Podaří se mi to alespoň doma?

Podělím se s Vámi se zkušenostmi, jak jsme vybírali a stavěli naší fotovoltaickou elektrárnu a o tom, jak funguje naše „rodinná elektromobilita“.

Z poznatků co jsem načerpal, má výstavba fotovoltaik na rodinné domy několik limitů, o kterých bych se rád rozepsal v dalších blozích.

Níže je seznam oblastí/témat, které do značné míry omezují použití fotovoltaických elektráren na střechách rodinných domů v ČR. Každé téma svým způsobem limituje smysluplné využití FVE.

A které téma je nejdůležitější? S kolegy elektromobilsty na našich pravidelných setkáních často diskutujeme o tom, komu to lépe svítí, lépe vyrábí. To víte, elektromobilisté, ti mají energie stále nedostatek – když jsou panely limitovány kapacitou 10 kWp na jeden RD (na jedno číslo popisné).

Často se dohadujeme, které panely jsou nejlepší, jak je optimalizovat, jak nastavit – aby to vyrábělo lépe. Proto příští blog bude právě o nich. Další témata jsem nachystal následovně.

  1. Panely
  2. Měniče
  3. Baterie
  4. Elektromobil
  5. Solidní dodavatel elektrické energie
  6. Zdraví

Na první téma – co všechno lze ovlivnit výběrem panelů a jejich umístěním jen malá ochutnávka.

Obr. Reálné hodnoty z panelů umístěných v ČR (jedná se o dva po sobě následující dny).

Nějaké dotazy na příští blog? Něco co bych neměl zapomenout? Sem s nimi.

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist