Podvod jménem elektrická auta

Uveřejněno dne 10 února 2022 v 12:46
Bude po aférách Watergate a Dieselgate následovat i Electrogate? Elektromobily produkují škodlivé částice stejně jako benzinová vozidla, nejsou ani tak úsporné a podle mnohých odborníků rozhodně nezachrání planetu.

Před více než 20 lety ve Velké Británii vyhlásili nový systém zdanění automobilů, který zvýhodňoval vozidla s nižšími emisemi oxidu uhličitého, skleníkového plynu, který přispívá ke globálnímu oteplování. Dieselové vozy jsou obvykle úspornější a mají nižší emise, a proto byly označeny za ekologičtější a levnější variantu. Za deset let se počet nafťáků na britských silnicích zvýšil čtyřnásobně. Británie samozřejmě nebyla sama. Vlády všech bohatších zemí ve snaze být považovány za stále ekologičtější prosazovaly stejnou politiku v oblasti daní z automobilů nebo snižování cla na naftu.

Až mnohem později se ukázalo – ačkoli to v oboru nebylo žádným tajemstvím – že dieselová auta vypouštějí také větší množství jiných znečišťujících látek, oxidů dusíku a pevných částic, které poškozují kvalitu ovzduší a lidské zdraví.

Dnes je nafta sprostým slovem a mnoho zemí trestá řidiče dodatečnými poplatky za dopravní zácpy a clem na auta.

Nyní tady máme deja vu. Pod heslem „zachraňme klima“ se vlády řady zemí snaží mimo jiná opatření ukončit využívání aut s benzinovým a naftovým motorem. Například zmíněná Británie od roku 2030 zakazuje prodej nových vozidel na fosilní paliva. Stejně jako kdysi vychvalovala výhody dieselů, nyní nám tvrdí, že budoucností jsou elektromobily – a zásadní řešení klimatických změn.

Elektromobily jsou tlačeny tak vehementně, že se zamlčují naprosto zásadní věci. V první řadě to, že elektromobily nejsou pro mnoho lidí řešením, a to z mnoha praktických důvodů. Patří k nim počáteční náklady, omezený dojezd, doba potřebná k nabití baterií, nová infrastruktura potřebná pro dobíjecí stanice a další energie potřebná k jejich napájení. Nedávno se navíc objevila zpráva v časopise Nature, která naznačuje, že vzhledem k tomu, že elektromobily jsou těžší než ostatní auta, budou při dopravních nehodách pravděpodobně zabíjet více cestujících v jiných vozech.

Snad nejšílenější ale je, že brutální nárůst elektromobilů nedává smysl ani z toho klimatického hlediska. Přitom právě proto jsou elektromobily tlačeny dopředu. Kefalín s majorem Terazkym by si mohli znovu popovídat o tom, co je to absurdní.

Elektromobily k zastavení změny klimatu totiž přispějí jen mizivě. Jejich výroba je totiž emisně hodně problematická, zejména kvůli bateriím. Ty navíc nevydrží příliš dlouho a bude potřeba je měnit. Navíc, elektromobily sice nevypouštějí škodlivé částice z výfuků, ale o to víc z brzdového obložení, pneumatik a povrchu vozovky, protože jsou kvůli bateriím mnohem těžší.

I přesto se do elektromobility sypou miliardy, ať už na různých dotacích, které navíc čerpají téměř výhradně bohatí, protože chudší lidé na elektromobil ani s dotací nemají. Ze studie amerického Národního úřadu pro ekonomický výzkum vyplývá, že téměř všechny dotace na elektromobily dostává 20 % nejbohatších, pro které koupě dalšího auta nepředstavuje žádnou velkou oběť. Kromě toho 90 % majitelů elektromobilů má také vozidlo na fosilní paliva, které používají na delší cesty.

Další černá díra je výstavba infrastruktury, tedy nabíječek, kabelů k nim atd. Podle některých odhadů činí celosvětové náklady na vybudování potřebné infrastruktury 6 bilionů dolarů. To znamená asi 130 bilionů korun. Pro představu to je český státní rozpočet asi na 70 let.

Lidé budou brzy nuceni kupovat si auta mnohem dražší, než dneska. Jejich masivní nasazení bude navíc znamenat zvýšení spotřeby elektřiny, které přitom bude podle všeho míň a míň, nebo bude k dispozici jen v době, kdy bude svíti slunce a foukat vítr.

A co to všechno tedy přinese klimatu? Mezinárodní energetická agentura (IEA) odhaduje, že pokud všechny státy dosáhnou svých ambiciózních cílů v oblasti zvyšování počtu elektromobilů, sníží v tomto desetiletí emise CO2 o 235 milionů tun. To podle standardního modelu klimatického panelu OSN sníží globální teplotu do konce století přibližně o jednu desetitisícinu stupně Celsia (0,0001c).

Tomu říkám poměr cena výkon.

Zdroj

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist