ENERGETIKA: Švindl s vodíkem

Uveřejněno dne 27 dubna 2022 000 16:31

Inženýři vám jen zřídka řeknou, že něco není možné, i když váš návrh je velmi špatný nápad. Počítačoví vědci ze Stanfordu a MIT pro to v 70. letech našli úžasný výraz: úkol, který je technicky proveditelný, ale vysoce nežádoucí. Říkali tomu „kopaná s mrtvou velrybou na pláži“. Folklórní kompendium The Hacker’s Dictionary to definuje jako „pomalý, obtížný a nežádoucí proces“. Ano, můžete to tak udělat. Ale doopravdy to nechcete…

Ve snaze ukázat světu, jak jsou oddaní cílům v oblasti emisí CO 2, nechala nám naše vláda [= britská vláda] na pláži spoustu mrtvých velryb a my jako spotřebitelé budeme těmi, kdo rozdávají kopance.

Například vytopit dům tepelným čerpadlem není nemožné, ale je to velmi hlučný, neefektivní a drahý způsob. Elektromobil může být zábavný, ale také drahý a kvůli nižší energetické hustotě baterií bude benzínový protějšek vždy lehčí a dojede dál. A jak nyní díky Volvu víme, ani elektromobil nemůže vykazovat úsporu CO2. Ale možná největší velrybou, která přistála na naší pláži, je vodík.

Každý den výrobci oznamují, že pracují na nějakém typu vodíkové iniciativy .

Mezi nimi jsou naše nejlepší a nejchytřejší společnosti jako Rolls-Royce a JCB. Vláda má vodíkovou strategii. Výbor pro změnu klimatu si myslí, že vodík je skvělá věc. Člověk by si myslel, že to všechno jsou známky toho, že je to dobrý nápad. Ale věci nejsou takové, jaké se zdají být.

Výměna plynových kotlů za vodíkové vyžaduje tisíce kilometrů nových, mnohem tlustších, vysokotlakých rour. Loni lord Martin Callanan, ministr energetiky, otevřeně označil plány na výměnu našich plynových kotlů za vodíkové za „téměř nemožné“.

Omyl, pane Lude. Není to nemožné – je to jen extrémně špatný nápad. A když vybuchne vodík, je to docela velkolepé. Právě včas se první australská loď roku na vodíkový pohon vydala na moře a na své první plavbě vzplanula.

Vodík má dva hlavní problémy, které dělají z každého projektu cvičení s mrtvou velrybou.

Prvním je, že čistý vodík neexistuje – je všude a nikde. Veškerý vodík, který můžeme použít, si musíme vyrobit sami a to vyžaduje spoustu energie. To je v pořádku, pokud je výsledkem procesu pro nás něco velmi cenného, ​​jako je hnojivo. Je méně dobré, když výstup procesu musí konkurovat mnohem levnějším surovinám, jako je tomu na energetickém trhu.

Za druhé, fyzikální vlastnosti vodíku představují řadu problémů. Je to malý atom, který snadno unikne z uzavřeného prostoru. Je nákladný na skladování a ještě dražší na bezpečný transport, protože v tekuté formě musí být velmi chladný.

Zastánci vodíku mají tendenci nad těmito problémy krčit rameny – říkají, že jejich řešení je problém někoho jiného. Žádný z těchto faktorů sám o sobě nevylučuje vodík jako nosiče energie nebo akumulační médium, ale jeho vlastnosti podobné velrybě je stále těžší a těžší ignorovat.

Opět platí, že doprava na vodíkový pohon není nemožná, jen ji brzdí realita. Zkapalněný vodík může být lehký jako benzín nebo petrolej, ale jeho udržování při -257 °C vyžaduje mnohem těžší zařízení. Při přestavbě dvoumotorového turbovrtulového letadla z petroleje na vodík se hmotnost motoru zvýší ze dvou tun na 13 tun… Skladování nevypadá o moc lépe. Vítr často vyrábí elektřinu, když není potřeba (a nevyrábí ji, když je potřeba). Pokud tedy fouká vítr, argumentuje vodíková lobby, můžeme vyrobit „zelený vodík“ pomocí elektrolýzy. Tyto elektrolyzéry jsou drahé a choulostivé a jejich přerušované provozování za účelem vytvoření mýtického zeleného vodíku není ekonomické.

Zelený vodík tedy ve skutečnosti není jedna, ale dvě mrtvé velryby, uzavírající tento krutý proces.

Prof. Dieter Helm ve svém sžíravém hodnocení vládního energetického dokumentu jej popisuje jako „utopii lobbistů“. Profesor Helm, odborník na energetiku, popisuje, jak rentieři (nezaměnňovat s důchodci! -P.Z.) „reagují“ na každý problém… vynalézáním dalšího zásahu“. Každý zásah má nezamýšlené důsledky a tyto nezamýšlené důsledky vyžadují další „řešení“. Toto je v kostce zelený vodík.

Zelený vodík lze spolehlivě a levně vyrábět pomocí vysokoteplotních plynem chlazených jaderných reaktorů (HTGR), což je technologie, kterou Japonci vyvíjejí již dvě desetiletí. První japonský HTGR byl uveden do provozu v roce 1997, ale překvapivě byl na deset let mimo provoz.

Historie jaderné energetiky je plná takových příběhů, nevyužitého potenciálu a neprobádaných cest. Naše vlastní vláda předběžně doufá v „demonstraci HTGR nejpozději do začátku 30. let 20. století“. Ale i s flotilou HTGR produkujících vodík je třeba ty ošklivé věci stále skladovat a přepravovat a tyto náklady nezmizely. Použití vodíku je stále nejhorší způsob, jak udělat téměř cokoliv.

Zájmové skupiny však objevily, že kouzelná slova „netto zero“ mají stejnou kouzelnou sílu jako „Sezam otevři se“. V arabských příbězích „Tisíc a jedné noci“ tato fráze otevřela jeskyni plnou pokladů. Zde otevírají neomezenou pokladnici výzkumných fondů a dotací a čerpají spoustu kýblů neřízeného „zeleného“ kapitálu. Mrtvá velryba není nikdy odstraněna z pláže – a možná to je celý smysl.

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist