Praha se chlubí dalšími sebevražednými cyklopruhy. „Z kola se stává fetiš,“ říká Pospíšil

Uveřejněno dne 18 května 2022 v 10:26

Cyklodoprava jako jedno z ústředních předvolebních témat v Praze. Nedávno se pražská radnice pochlubila rekordními investicemi do cyklisté infrastruktury (od roku 2019 do ní investovala přes miliardu korun) a letos chce postavit nejvíc cyklotras v historii. Jenže pro koho? Praha není Amsterdam a i přes všechny snahy stále patří víc motoristům než cyklistům. Spor se vede především o často kritizované a nebezpečné cyklopruhy, které hlavně na rušných komunikacích, na rozdíl od cyklostezek, využívají cyklisté jen v ojedinělých případech. Problematické cyklopruhy kritizují nejen opoziční, ale i koaliční kolegové Pirátů a Prahy sobě, kteří za celou koncepcí dopravní výstavby stojí.

Pražský radní a náměstek primátora pro dopravu, Adam Scheinherr (Praha sobě), se na začátku května pochlubil loňskými rekordními investicemi do cyklo-infrastruktury (370 milionů korun). A pro letošek chce postavit historicky nejvíc cyklotras. „Jenom přes Technickou správu komunikací investujeme 127 milionů korun a s dotacemi pro městské části se letos dostáváme na necelou čtvrt miliardu. Otevřeme nejvíce nových úseků cyklotras v historii. To je výsledek intenzivní přípravy z posledních let,“ říká Adam Scheinherr.

Právě ze sčítačů, které zaznamenávají průjezdy, je však patrný dlouhodobý trend, že většina pražských cyklistů se vyhýbá silnicím v centru metropole a využívá především páteřní cyklostezky podél Vltavy (dlouhodobě bývá nejvíc průjezdů zaznamenáno na modřanské a trojské cyklostezce). I proto se má za to, že jde především o rekreační cyklisty.

 

Scheinherr již dříve pro deník Echo24 uvedl, že cyklopruhy vznikají v Praze po vzoru švýcarských měst. Třeba v hlavním městě Bernu ale tvoří cyklistika více než 15 % z celkového dopravního mixu, zatímco v Praze – podle dat TSK – pouhé 1 %. Zbytek přepravy tvoří MHD (43 %), automobily (33 %) a pěší doprava (23 %). Podle některých expertních názorů se navíc Praha nemůže v dohledné době stát cyklistickým městem typu nizozemského Amsterdamu, a to kvůli svému kopcovitému krajinnému profilu.

Vadí mi, že se z kola stává fetiš, říká Pospíšil

Koaliční zastupitel za TOP 09 Jiří Pospíšil říká, že není proti investicím do cyklistiky, nesouhlasí však, že by se měla preferovat městská cyklistika na úkor automobilů. „Nebudu rozporovat investice do nových cyklostezek. Princip investic do cyklostezek mi nevadí. Vadí mi ale, že nedochází ke změnám technických parametrů vozovky a domalovávají se tam cyklopruhy, aniž by tam na ně byl dostatečný prostor. Lidé, kteří mi píší, si pak často stěžují, že se zužují pruhy pro automobily a tím se zvyšuje i riziko srážek,“ říká pro Echo24.

 

Vyhrazený pruh pro cyklisty, kterých je v pražských ulicích přes 60 kilometrů a rostou nové.
Vyhrazený pruh pro cyklisty, kterých je v pražských ulicích přes 60 kilometrů a rostou nové. Foto: TSK Praha

„Vadí mi, že s radním Scheinherrem se z kola stává fetiš a v zásadě se tak vytvářejí cyklopruhy tam, kde nebyly vhodné technické podmínky. Nechci Pražanům vnucovat, jakou formu dopravu mají používat. Jako městský liberál chci, ať se sami rozhodnou, jakou formu dopravy využijí a ať k tomu mají nabídku. Město jim má ty varianty nabídnout, ne že budeme dělat všechno pro to, abychom donutili Pražana používat cyklostezky. To je sociální inženýrství,“ dodává Pospíšil.

Portlík: Scheinherr vyhlásil válku motoristům

Proti bezmeznému malování cyklopruhů je také opoziční pražský zastupitel za ODS a starosta Prahy 9 Tomáš Portlík. „Pan Scheinherr vyhlásil válku motoristům,“ říká.

„Myslím si, že podíl cyklodopravy se zvyšuje, že jde v posledních pěti šesti letech nahoru, ale pořád jsou to nízká procenta. Počmárali celou Prahu, ale musí to mít hlavu a patu, aby to cyklisty lákalo,“ dodává.

 

Cyklopruhy vznikají v hlavním městě i na nejrušnějších komunikacích.
Cyklopruhy vznikají v hlavním městě i na nejrušnějších komunikacích. Foto: TSK Praha

 

Kvůli některým zbytečným cyklopruhům dochází podle Portlíka k omezování řidičů. „Všichni se můžeme podívat, jestli ty cyklopruhy řidiče omezují, nebo neomezují. Silnice, kde je relativně úzký jízdní pruh, není ve finále komfortní ani pro cyklisty, protože se nadýchají dýmu, ani pro automobilisty, protože musejí dávat sakramenský pozor, kdyby se něco nedejbože stalo. Když máme jít po vzoru Švýcarska, tak by se měli všichni podívat, kolik ve je Švýcarsku nebo v německém Bonnu a v dalších městech cyklostezek. Je potřeba hýbnout kostrou, aby cyklisté jezdili co nejvíce mimo auta. Cyklotrasy se mají vést mimoúrovňově a mimo vozidla. Nebo můžeme jít rovnou cestou Thajska a pak je zbytečné na ty silnice cokoli kreslit.“

Praha postavila v roce 2021 celkem 21 kilometrů nových cyklostezek. Současně ale vzniklo také 27,5 kilometru cyklopruhů, na které se snáší většina občanské i politické kritiky.

V hlavním městě bylo k 31. prosinci 2020 (poslední zveřejněná data TSK) celkem 520 kilometrů značených cyklotras, z nichž 200 kilometrů vede odděleně od automobilové dopravy a zbytek je smíšený. V Praze bylo na konci minulého roku také celkem 57,8 km vyhrazených cyklopruhů, 35,8 km ochranných a 32,1 km cyklopruhů, ve kterých se cyklisté pohybují společně s autobusy a taxíky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist