Emisní norma Euro 7 způsobí katastrofu, varuje šéf sdružení autoprůmyslu

Uveřejněno dne 18 června 2022 000 11:18
Evropský parlament odhlasoval definitivní konec výroby aut se spalovacími motory po roce 2035. Je to jeden z kroků, který má Evropskou unii dovést až ke klimatické neutralitě po roce 2050. O dalších krocích a důsledcích tohoto převratu mluví v Rozstřelu ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Diskuzní pořad iDNES.cz moderuje Vladimír Vokál.
00:17 / 00:20Přeskočit reklamu • 2/2Emisní norma Euro 7 způsobí katastrofu, varuje šéf sdružení autoprůmyslu | (30:35) | video: iDNES.tv
 

„Je třeba říct, že rozhodnutí v tuto chvíli ještě není úplně definitivní,“ uklidňuje Zdeněk Petzl. „Nyní čekáme na rozhodnutí Rady, ve které jsou zastoupeny všechny členské státy, což by mělo přijít do konce tohoto měsíce.“ Petzl ovšem neočekává dramatickou změnu v rozhodnutí, spalovací motory to tedy v Evropě mají podle všeho spočítané.

Europarlament odhlasoval konec spalovacích motorů v roce 2035

České firmy působící v autoprůmyslu jsou na tuto změnu podle něj velmi dobře připravené. Deset procent aut vyráběných v Česku má nyní elektrický pohon. Petzl připomíná, že v naší republice působí tři největší světové automobilové koncerny: Volkswagen, který vlastní Škodu, Toyota, vyrábějící v Kolíně, a Hyundai v Nošovicích. Ty všechny na transformaci k elektromobilitě mohutně pracují a investují do ní.

Zdeněk Petzl, šéf Sdružení automobilového průmyslu hostem pořadu Rozstřel.
Zdeněk Petzl, šéf Sdružení automobilového průmyslu hostem pořadu Rozstřel.
Zdeněk Petzl, šéf Sdružení automobilového průmyslu hostem pořadu Rozstřel.
Zdeněk Petzl, šéf Sdružení automobilového průmyslu hostem pořadu Rozstřel.

Zdeněk Petzl, šéf Sdružení automobilového průmyslu hostem pořadu Rozstřel.

Zdeněk Petzl ovšem připomíná, že do transformace autoprůmyslu bude v následujících třinácti letech třeba mohutně investovat. „Je třeba si přiznat, že rok 2035 je relativně blízko,“ připomíná. Automobilový průmysl má přitom velkou setrvačnost. Petzl upozorňuje, že se v přechodovém období mohou projevit problémy. Především se dá očekávat nedostatek trakčních baterií pro elektrovozidla. „S tímto přijatý návrh nepočítá. Varovali jsme před tím,“ dodává.

Petzl uvádí, že přijatá podoba rozhodnutí Europarlamentu je nakonec přísnější, než jak byla navrhována. Například vypadla možnost nabízet a prodávat plug-in hybridní vozidla. Všímá si ovšem, že se Itálii podařilo prolobbovat měkčí pravidla pro maloobjemové automobilky, což pomůže mimo jiné Ferrari.

Elektromobily zlevní, katastrofou bude norma Euro 7, říká šéf autoprůmysluRozstřel

00:00

30:35

1010

Mnohem větším problémem může být ovšem podle šéfa sdružení českého autoprůmyslu připravovaná emisní norma Euro 7, která má přijít ještě dřív. Má se o ní rozhodovat v červenci a stále se neví, jak její návrh vypadá. Její původně načrtnutá podoba by podle automobilek byla velmi výrazným zásahem do celého trhu. V návrhu je snížení emisí CO2 na 30 gramů na kilometr, aktuální norma Euro 6 přitom předepisuje 95 gramů. „To jsou nereálná čísla,“ komentuje Petzl a upozorňuje na problematickou proveditelnost standardizovaného měření takto nízkých úrovní emisí. V podstatě na zjišťování tak nízkých hladin emisí neexistují měřicí zařízení.

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

„Dopad na životní prostředí bude nulový, ovšem pro automobilky a zákazníky to bude extrémní zásah,“ varuje Petzl. „Byla by to naprostá katastrofa pro zákazníka i pro celý trh, a to ve velmi krátkém horizontu.“ Nejoblíbenější, nejprodávanější modely v nižších cenových kategoriích (přibližně do půl milionu korun), typicky velikosti Fabie, to podle něj nepřežijí. „Musely by skončit výrazně dřív než v roce 2035,“ upozorňuje. „Taková auta by se stala ekonomicky nedostupná,“ vysvětluje, „jejich motory by totiž musely dostat tak složitou a drahou techniku, že by nárůst ceny byl neúnosný.“

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist