Francouzský komisař EU vyzývá k revizi zákazu aut se spalovacími motory

Uveřejněno dne 14 listopadu 2022 000 11:53
Ambiciózní cíle podporovat, ale současně kriticky vnímat, zda je evropský automobilový průmysl bude schopen plnit. V tomto kontextu doporučuje francouzský komisař EU Thierry Breton zavčasu šlápnout na brzdu přehnaně velkorysým plánům o omezení produkce vozů se spalovacími motory. Pro rok 2026 proto chystá revizní řízení.

Zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory, jež by měl začít v EU platit v...

Zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory, jež by měl začít v EU platit v roce 2035, by komisař Thierry Breton rád revidoval. | foto: Profimedia.cz

Evropská unie si vyvolila za cíl ukončení produkce automobilů se spalovacími motory do roku 2035. Kontroverzní opatření, jež má vést k regulaci emisí skleníkových plynů, ale nemusí přinést očekávaný výsledek. Selhat například může, když se evropský trh s elektromobily do třinácti let nerozjede. Thierry Breton, francouzský komisař EU pro oblast vnitřních trhů, proto navrhuje stávající znění zákona přezkoumat a potažmo změnit.

Finální návrh ekonormy Euro 7 zasáhne hlavně nákladní auta

Breton podle svých vlastních slov v principu proti elektromobilitě nic nemá a počítá se prý k jejím obhájcům. Vidí v ní velký potenciál. Nicméně si je vědom toho, že evropský automobilový průmysl ještě potřebuje čas, aby dokázal dostatečně navýšit výrobu elektrických vozidel, a byl schopen uspokojit rostoucí poptávku.

„S ambicemi přechodu od spalovacích motorů k elektromobilitě naprosto souhlasím, ale trvám na tom, že k dosažení takového velkolepého cíle je zapotřebí chladného realismu,“ vysvětluje Breton. Proto chce, aby se znovu otevřelo jednání o přijetí zákona o emisích. A pokud to bude zapotřebí, zmizely z něj některé formulace, které až příliš ostře vymezují termíny plnění.

Průzkum proveditelnosti

V rozhovoru pro Brussels Playbook nastínil, jak toho dosáhnout. V roce 2026 by rád využil tzv. klauzule o přezkumu nařízení, jež by znovu nezávisle prověřilo, zda a jak se daří plnit harmonogram snižování emisí o 55 % do roku 2030.

Konec spalovacích motorů bez investic do infrastruktury poškodí Česko

To proto, že přechod na elektromobilitu představuje pro evropský automobilový průmysl skutečně gigantickou změnu. Nejen po technologické stránce. Proces totiž podle jeho analýz vyústí v zánik přibližně 600 000 pracovních míst. „Jak u výrobců automobilů, tak v celém ekosystému výroby energie,“ říká. Dále vypočítává, že do roku 2030 budeme potřebovat 15× lithia, 4× více kobaltu, 4× více grafitu a 3× více niklu. A zatím prý není vůbec zřejmé, jestli budou tyto suroviny dostupné.

Nedostatek surovin pro výrobu baterií a zatím nepostačující kapacitu nabíjecí infrastruktury přitom chápe jako nejvýznamnější fyzické bariéry masivního rozšíření elektromobilů. Proto pověřil svůj tým, aby vypracoval „soubor kritérií pro posouzení situace“, a vyhodnotil, zda se trh s čistými vozidly skutečně rozjíždí či nikoliv. Tyto analýzy hodlá využít jako podklad pro vyvolání diskuse o přezkumu nařízení v roce 2026. A doufá, že tehdy bude možné revidovat stávající nařízení s potřebným realismem, v debatě, kde žádné téma nebude předem zapovězené.

Budoucnost bez aut. Elektromobil bude jen pro bohaté, přiznali šéfové automobilek

Komisař Breton přitom není hluchý k argumentům představitelů automobilového průmyslu, a za sebe podporuje jejich svobodné rozhodnutí dál pokračovat ve výrobě vozů se spalovacími motory i po roce 2035, pokud si to tedy budou sami přát.

Doplňuje, že zbytek světa bude – ať už se EU rozhodne jakkoliv – i nadále používat vozidla se spalovacími motory po následující dlouhá desetiletí, a příliš direktivně vedená legislativa Bruselu může snadno vést ke konkurenčnímu vyloučení evropských automobilek ze světového trhu.

Iniciativa, která by v roce 2026 vedla k přezkoumání proveditelnosti a případným úpravám zákona o zákazu prodeje vozů se spalovacími motory, nachází širokou podporu u výrobců automobilů. Není ovšem jisté, jestli Breton dokáže přezkumné řízení opravdu vyvolat.

Celá legislativa zakazující automobily se spalovacími motory totiž není v gesci Thierry Bretona a jeho Komise vnitřního trhu, ale spadá do agendy odboru komise pro klima, kterou vede Frans Timmermans.

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist