Konec elektrického snu? Po snížení dotací spadl v Německu prodej bateriových aut o 83 %

Uveřejněno dne 8 února 2023 000 11:05

Příznivci elektrické mobility poměrně často obhajují dotace placené z daní všech občanů mimo jiné tím, že jde jen o dočasné řešení, které nakopne trh a když motoristé zjistí, jak je elektromobil fajn, státní subvence už třeba nebudou. Koupí si ho i sami. Že je realita méně růžová, aktuálně zjišťují němečtí politici, kteří (jak už asi víte) chtěli mít na domácích cestách 15 milionů elektromobilů do konce této dekády. Háček je v tom, že prodej bateriových aut se v prvních týdnech nového roku prakticky zhroutil.

Německá média píší, že „trh s elektromobily utrpěl po snížení dotací velkou porážku“. Tamní sdružení automobilového průmyslu (VDA) navíc upozorňuje, že i výrobci očekávají v roce 2023 pokles zájmu o tento typu pohonu. Co se přesně stalo?

Začátkem roku mnozí nešetřili nadšením, když vyšlo najevo, že se v prosinci podařilo na německém trhu prodat 104 325 elektromobilů a 69 801 plug-in hybridů. Ti pragmatičtěji smýšlející ale věděli, že jde i o důsledek dotační politiky, která měla být od nového roku významně omezena, takže značná část motoristů či firem jednoduše urychlila nákup nového auta, aby dosáhli na vyšší prémie, respektive takzvaného ekologického bonusu.

Jen pro pořádek připomínáme, že Němci dosud přispívali majitelům elektromobilů částkou 6000 eur při ceně vozidla do 40 tisíc eur nebo 5000 eury, pokud si vybrali model s cenovkou od 40 do 65 tisíc eur. V případě dobíjecích hybridů schopných zvládnout minimálně 60 kilometrů na baterky nebo celkovými emisemi pod 60 g CO2 na kilometr to bylo 4500 a 3750 eur. Tyto subvence ale skončily.

Od 1. ledna 2023 Německo nepřispěje na plug-in hybrid ani centem a v případě elektromobilů spadla dotace na 4500 eur (do 40 000 eur) a 3000 eur (od 40 do 65 tisíc eur). Navíc o „Umweltbonus“ mohou od 1. září 2023 žádat už jen soukromé osoby a federální fond snížil svůj rozpočet na 2,1 miliardy eur. Pokud by byl přečerpán v srpnu, do konce roku v něm už peníze nepřibudou.

Z vrcholu skoro až na dno

Jak se uvedené změny projevily v prodejnách nových aut? Registrace plug-in hybridů v lednu 2023 spadly na necelých 9000 vozů, tedy o 87,1 procenta a registrace elektromobilů na 18100 kusů, tedy o 82,7 procenta.

V souvislosti s těmito čísly stojí za to připomenout loňská slova spolkového ministra hospodářství, Roberta Habecka: “Elektrická auta jsou stále oblíbenější a v dohledné budoucnosti nebudou potřebovat žádnou státní podporu.”

Abychom nejčerstvější údaje dostali do kontextu, stojí za to porovnat je s lednem 2022. A pokud můžeme soudit z rozdílu, ani v tomto směru to na slibovaných 15 milionů elektromobilů během necelých 8 let zatím nevypadá. Meziročně totiž klesl prodej čistě bateriových vozů o 13,2 procenta a dobíjecí hybridy spadly o 53,2 procenta.

Jak se vyvine počet registrací těchto aut během roku 2023, si zatím netroufáme odhadnout, Němci ale mají podle všeho nekonečné zásoby optimismu. Připouštějí sice, že počet registrací PHEV poklesne téměř o třetinu, věří ale, že v porovnání s rokem 2022 nakonec prodají o 8 procent více elektromobilů.

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist