„Budeš chodit kanály.“ Zákaz motorů trhá vládu. Pomsta vesnice

Uveřejněno dne 17 února 2023 000 10:13

Evropská unie definitivně rozhodla o konci aut na naftu a benzín v roce 2035. A přispěla k tomu i čtveřice českých europoslanců. Kromě Luďka Niedermayera také trojice bruselských Pirátů. Ti to nyní schytávají i v rámci vládní koalice, zejména od ODS. Jeden z jejích regionálních politiků přímo varuje pirátského europoslance Marcela Kolaju, který si údajně u nich v obci koupil pozemek. Bude prý muset chodit kanály a půjde mu to velmi těžko.

Evropský parlament v úterý schválil zákaz emisí pro nová auta po roce 2035. Jeden z pomníčku Fialova předsednictví byl po vášnivém projevu místopředsedy Evropské komise Franse Timmermanse a nadšených slovech evropských Zelených, že „máme revoluční dohodu, která usmiřuje auta a klima“, přijat poměrem hlasů 340 : 279.

Z českých europoslanců hlasovali pro Piráti Markéta Gregorová, Mikuláš Peksa a Marcel Kolaja. A také Luděk Niedermayer, který varoval, že v případě nepřijetí dohody by automobilový průmysl měl zmatky, které by ho devastovaly.

Proti hlasovali europoslanci zvolení za SPD Hynek Blaško a Ivan David, čtveřice ODS Jan Zahradil, Alexandr Vondra, Veronika Vrecionová a Evžen Tošenovský, dále europoslanci ANO Martina Dlabajová, Martin Hlaváček, Ondřej Knotek, Ondřej Kovařík plus Radka Maxová, členka klubu socialistů. Také předsedkyně KSČM Kateřina Konečná a Michaela Šojdrová od lidovců.

Stanislav Polčák a Jiří Pospíšil se zařadili k 21 poslancům, kteří se hlasování zdrželi a Tomáš Zdechovský s Ditou Charanzovou při hlasování chyběli.

Téma rozhádalo vládní koalici, když europoslankyně ODS Vrecionová napsala svým kolegům Pirátům: „Skvělá práce, milí kolegové. Ideologie opět zvítězila nad zdravým rozumem.“

 

Její kolega Jan Zahradil doplnil hlasování jednotlivých českých europoslanců přehlednou grafikou.

Další europoslanec ODS Alexandr Vondra si myslí, že se Evropa střelila do vlastní nohy, protože místo snů o tom, jak inovační lídr povede svět, to dopadne tak, že nás převálcuje Asie. „Obavám se, že to dopadne stejně jako s fotovoltaikou. Před 15 lety nám všichni říkali, že Evropa začne vyrábět panely a bude na čele inovací. A kde jsme dneska? Všechno se vyrábí v Číně… Skončí to tak, že evropský trh bude zavalený levnými čínskými elektromobily, které budou kvalitou lepší než naše produkce,“ obává se.

A nižší stranické struktury to říkaly ještě drsněji. Středočeský zastupitel ODS Jakub Rejzek nazval kvartet hlasujících pro jako „echt pomatence“. Europoslance Kolaju, který prý poblíž jeho obce zakoupil pozemek, varoval, že chození kanály bude obtížné, protože v obci mají tlakovou kanalizaci.

Předseda ANO Andrej Babiš však upozorňuje, že zákaz prodeje aut s jakýmkoliv spalovacím motorem je výsledkem českého předsednictví, dohoda na úrovni členských států byla totiž uzavřena v listopadu pod patronátem Petra Fialy.

A europoslanec tohoto hnutí Ondřej Knotek projekt rovnou nazval „šílenou dohodou Fialova CZ předsednictví“. Prošla podle něj i díky hlasům Fialovy vládní koalice, a to přesto, že Petr Fiala české veřejnosti tvrdil, že zákaz spalovacích motorů odmítá. Jde tak o další porušený slib tohoto premiéra.

„Bude to mít dopad nejen na náš automobilový průmysl, ale rovněž na růst cen vozidel pro spotřebitele,“ shrnul předseda stínové vlády ANO Karel Havlíček.

Česká televize dohodu nazývá „regulace aut se spalovacími motory“ a hned na úvod úterních Událostí divákům vysvětlila, že „novela by podle předkladatelů měla znamenat čistější ovzduší i rozvoj technologií“. Kritici prý poukazují na omezení svobody, samy automobilky označují návrh jako „ambiciózní“.

Reportáž otevřel citát komisaře Timmermanse se zaťatou pěstí, že probíhá průmyslová revoluce a my si máme vybrat takový způsob, který je „společensky slučitelný s našimi hodnotami“.

Výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl ujišťoval, že autoprůmysl už s tím dávno počítá a připravuje se. Připustil ale, že to „nebude jednoduchá věc“.

Jakub Železný vysvětloval, že evropské automobilky už do elektomobility investovaly miliardy eur, aby termín stihly. Některé prý dokonce slibují, že plán překonají a výrobu aut se spalovacími motory ukončí ještě dříve.

Mladý holandský europoslanec v reportáži tvrdil, že dnes už jsou provozní náklady elektromobilů nižší, než u spalovacích motorů. Závazek Evropského parlamentu prý také podpoří konkurenceschopnost a rozvoj nových technologií.

„Jsme hrdí, že náš evropský automobilový průmysl je nejlepší a nejinovativnější na světě,“ jásal komisař Timmermans. A tento náskok podle něj musíme udržovat.

„Já nejsem stoupencem zákazu, to jsem říkal vždycky,“ vysvětloval novou evropskou legislativu rozpačitý premiér Petr Fiala.

Česká televize zase diváky ujišťovala, že návrh nemusí být konečný a za tři roky se bude revidovat.

„Přestože návrh obsahuje takzvanou klauzuli, podle níž by Evropská komise měla v roce 2026 vyhodnotit, jak se nařízení daří či nedaří plnit, odklon od stanovených cílů se neočekává,“ uvádí tvrzení ČT do reality Tomáš Jungwirth ze Sdružení automobilového průmyslu.

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist