Ekologické zóny – útok na peněženky!

Uveřejněno dne 9 září 2011 000 13:53

ekologieV některých městech na Západě již ekologické či bezemisní zóny platí dávno. Podle posledních studií se sice naprosto minuly účinkem, ale rušit se nebudou – jde o perfektní nástroj, jak vytáhnout další peníze z peněženek řidičů.

Berlíňané či obyvatelé Kolína nad Rýnem to znají. Centra těchto měst (a několika dalších, třeba Londýn) platí za přísně ekologické. Staré vraky do nich nesmí. A nejen ty, nesmí tam nikdo, kdo si na auto nenalepí plaketku, která příslušníkům, pardon, policistům ukáže, nakolik majitel svým vozem znečišťuje životní prostředí.

Plaketku musí mít všichni, vyjma motocyklů, traktorů a vozů, které produkují větší množství spalin, než povoluje emisní norma EURO 2. Avšak zatímco motorky a traktory do centra smí, staré neekologické vozy ne.
Ona plaketka stojí až 12 euro (v ČR se dá pořídit zhruba za 300 Kč), a vyjadřuje podle barvy, nakolik je vůz ekologický. EURO 2 sice splňuje i Škoda Felicia, ale během dvou let se má tolerance snižovat na EURO 3 a 4…

Není divu, že tento systém je nejrozšířenější v sousedním Německu. Zóny UMWELT (ekologické zóny) jednak podporují konzumní společnost (neb obyvatelé jsou nuceni kupovat nová a zelenější auta), a ještě spolehlivě sytí městskou kasu. Ani bych se nedivil, kdyby na okrajích eko zón byly velká placená parkoviště pro ty, kteří mají zlé anti-zelené auto, a vedle stanoviště taxi služby. Ale toho se možná dočkáme u nás.

Možná kvůli těmto dvěma důvodům se počet UMWELT ZONE zvyšuje, byť podle studií se vzduch rozhodně nepročisťuje.

Bez zajímavosti nejsou ani další dvě zprávy: ve Švýcarsku zelené zóny nechystají, a navzdory všem těmto zónám většinu velkých evropských měst sužují nekonečné zácpy. Kdyby radní místo vymýšlení zelených blbostí raději ráčili zefektivnit systém P+R (řidič zaparkuje vůz na okraji města a dál jede MHD), a celý systém MHD (i ten pražský, byť patří na špičku, má mezery).

V České republice se očekávají zelené zóny v lázeňských městech. Takové centrum Karlových Varů je na to jako stvořené. Dnes se hojně kolem kolonád prohánějí různé limuzíny, avšak autobus MHD jet kvůli ekologii nemůže. Právě zde by se systém P+R náramně hodil. Na okraj lázní vybudovat parkoviště, a z něj skrze centrum nechat projíždět ekologický autobus městské dopravy (Vary mají moderní autobusy Irisbus Citelis s pohonem na CNG).

Smůlu mají bohužel i majitelé veteránů. Na ně zelená lobby rozhodně nemyslí, takže se v budoucnu můžeme dočkat, že se srazy veteránů budou konat někde na předměstích, neb do center vozy let minulých smět nebudou (V Německu mají veteráni výjimku).

Je smutné, že i ČR se přidala k pseudozeleným zemích se svými bezemisními zónami. Půjde tak o další nástroj k podojení peněženek řidičů.

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist