Laciná biopaliva jdou na dračku. Mohou zničit motor!

Uveřejněno dne 26 října 2010 000 16:37

bioŘidiči míchají biopaliva s benzinem, v Česku ale nejezdí speciálně uzpůsobené vozy. Starší typy může líh poškodit.

Řidiči v Česku přicházejí na to, jak ušetřit při tankování. Ceny benzinu a nafty jsou vysoko a natankovat do nákladního vozu čistý metylester řepkového oleje nebo do osobního auta lihové palivo E 85 vyjde o čtyři až šest korun na litru laciněji. Řidiči však často tankují biopaliva do vozidel, která na to nejsou uzpůsobena.

Riskují tak poškození motoru, stát přichází o část spotřební daně a rafinériím ještě víc klesá prodej klasického benzinu a nafty. „Je to stále masovější jev. Parazituje se tak na enormní nabídce vysokoprocentních biopaliv, která jsou ušetřena spotřební dani a proto se prodávají za výrazně nižší ceny,“ komentuje situaci expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu a manažer kvality ve společnosti Benzina Václav Loula.

Sami pumpaři leckdy doporučují řidičům, aby do nádrže míchali půl napůl klasický natural 95 s palivem E 85, které obsahuje 85 procent lihu. Lihovary s ohledem na státní podporu biopaliv vybudovaly kapacity na produkci statisíců hektolitrů E 85, které už u nás prodává na 70 čerpacích stanic. Vozů se speciálním motorem na tohle palivo je v Česku ale registrována sotva čtyřicítka – fordů, ale hlavně švédských typů jako je volvo nebo saab.

Klasický motor může palivo E 85 poškodit. „Může shořet katalyzátor, v krajním případě i vzplanout celý vůz. U motorů s přímým vstřikováním mohou shořet nebo se zalepí vstřikovací trysky,“ varuje před tankováním lihového paliva do vozů, které na něj nejsou uzpůsobeny, Miloslav Pokorný, technik pražského servisu společnosti Domanský.

„Jsou dobrodruzi, kteří si do staršího vozu natankují klidně i celou nádrž E 85,“ potvrzuje vedoucí čerpací stanice v Klenčí Jana Tulačková. Při současných cenách, kdy třeba v Praze u pumpy ETK dají řidiči za litr E 85 25,50 koruny, ušetří oproti klasickému benzinu šest korun. Tedy 270 korun na jedné 45litrové nádrži. Pokud si obě paliva smíchají, ušetří o něco méně.

Výrobci paliv s vysokým obsahem biosložky – to je kromě E 85 i například náhražka klasické nafty B 100, tedy stoprocentní olejový metylester – vyprodukují letos řádově několik milionů hektolitrů, které musejí někde udat. Díky státní podpoře ušetří za spotřební daň a pumpy mohou nabízet toto palivo za výhodné ceny. V případě vytváření „vlastních“ směsí, ale řidiči riskují finanční postih. Jezdit za daňově zvýhodněnou cenu lze jen při tankování normou daných paliv. „Pokud při kontrole zjistíme, že v nádrži vozu je palivo s podílem biosložky, který neodpovídá normě, doměříme daň a řidič musí zaplatit pokutu,“ upozorňuje mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták.

ZDROJ

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist