Poukaz na problémy

Uveřejněno dne 3 června 2014 000 10:32

Doprava je zlo a je třeba ji vymizet! Jistě znáte tzv. koncepci vymizení dopravy. Zformuloval ji přední dopravní demagog urbanokomunista Ian Gehl a postupně se stala doktrínou, kterou používali političtí urbanisté při plánování měst. Jak to funguje? Do místa, kde má doprava vymizet, tedy třeba do centra města, zakážete vjíždět určeným druhům dopravy, samozřejmě pod sankcí. Tím logicky nastane, že tam „doprava“ přestane být. Občané, tedy uživatelé dopravy, se zprvu domnívají, že by dále měli do města přijíždět a hledají různé cesty, jak se tam dostat. Po čase je to ale přestane bavit. Proč taky.

Zmizí obchody, zmizí služby, zmizí restaurace, zmizí dokonce u McDonald a jeho střevní ucpávky, a samozřejmě zmizí důvod tam jezdit. Doprava podobně jako výše zmíněné pozůstatky starého světa vymizí a tím je nastartována nová fáze masivní prosperity dopravně umrtvené oblasti. Na prázdných ulicích vybraní homosexuálové placení z grantů provozují radostně street performace, workshopy, radostně vaří dýňovou polévku a kdo není hipster, ten alespoň radostně čuchá toluen. Bohužel tuhle druhou fázi ještě nikdo neviděl, ale to určitým lidem nebrání o ní alespoň přesvědčivě mluvit.

Hru Sid Meier´s Railroad (SMR) jsem koupil v hračkářství, protože moje dcera je ouchyl na vlaky. Hra měla pěkný obal. Běhá to na PC. Já mám teda docela moderní, ale myslím, že by to běželo i na nějakým starým střepu. Máme takových titulů víc, ale jak ukáž dále, SMR je nejzákeřnější.

Sid Meier se podílel na hrách z řady Railroad Tycoon a asi na tom bude asi jako moje dcera.

Hra je pro děti fajn. Jája si pouští vláčky, různě jim vyměňuje lokomotivy, přebarvuje je, natahuje koleje mezi městy a celkem je to graficky poměrně zajímavé až na to, že na Windows 7 to každých 10 minut spadne. Hra je z roku 2006.

Cílem hry je postavit železnici a vydělávat na ní. Toho se dosahuje tím, že se mezi městy převážejí náklady. Je třeba reagovat na růst měst, měnící se hospodářskou situaci a reagovat na technické trendy, tedy především nakupovat nové rychlejší lokomotivy a patenty, které umožňují stavět železnici rychleji nebo třeba zlevnit údržbu vlaků. Minulý týden jsem měl nějaké zdravotní problémy a nemohl jsem nic namáhavého dělat, tak jsem skutečně hodně hrál SMR s Jájou i bez Jáji a přišel jsem na jedno zjištění, které musím jako uvědomělý občan hlásit.

Hra je politicky závadná.

1. V SMR je vytrvale popírána teorie Iana Gehla. Doprava nepůsobí smrt města, ale jeho rozvoj. Města, do kterých hráč nepřiváží suroviny a jiné zbytečné věci, jako třeba jídlo, se nerozvíjejí a jsou na začátku i na konci mise pořád stejná zapadlá prdel. Města, kam dovážíme cestující, jídlo, auta (!) a další věci, se rozvíjejí do podoby megapolí, které zaberou půlku herní mapy. To je samozřejmě úplně špatně!

2. V SMR železnice vydělává. Vlaky, které prodělávají, musíte zrušit nebo nasměrovat tam, kde vydělávat budou. Tohle není v moderním sociálním státě přijatelné. Účelem železnice přece není vydělávat, ale zajišťovat dopravní obslužnost a plnit sociální funkci. O přísun peněz se stará stát. Meier si to asi v pozdní fázi uvědomil a zakomponoval do hry úkoly typu „odvezte 20 vagónů cestujících z Mnichova do Prahy“, ale přesto v dětech vzniká nezdravý dojem, že by železnice mohla taky prosperovat. Špatně se pak Jáje každé ráno vysvětluje u železničního přejezdu, kde křižuje Regionova s třemi lidmi na palubě (strojvedoucí, průvodčí, cestující), že v SMR má vláček pět vagónků plných a tady jsou tři prázdné. Padají pak věty „tak takovej vlak bychom zrušili“ a podobně. Tak takhle teda ne.

3. SMR je čistý kapitalismus bez sociálního rozměru. V misích, kde je více hráčů, musíte bojovat o tržby, tedy o platící zákazníky, jinak je odveze někdo jiný. Celé to dospěje do momentu, kdy buď vy musíte pohlit konkurenci převzetím majoritního podílu v jejich firmách, nebo ona pohltí vás a ještě o vás v novinách napíšou, že jste loser a debil. To je ovšem nesprávné. Jednak lid přijal jako hotovou pravdu, že železnice má patřit státu, přičemž pokud se někdo jiný pokouší v tomto oboru podnikat, média napojená na stát jej začnou vytrvale očerňovat, jako že například nechce vozit vozíčkáře nebo prodává teplou limonádu. Dál se ve hře praktikuje ryzí predace, kdy musíte požrat ostatní firmy, na aby toho nebylo dost, na konci procesu fúze si ještě můžete vybrat, zda chcete konkurenční nyní pohlcenou železnici zachovat pro vlastní účely nebo zlikvidovat, to druhé samozřejmě bez odpovídajích sociálních a rekvalifikačních programů, kdy se například strojvedoucí v rámci programu financovaného EU přeškolí na street performera nebo opraváře kol.

Podobných chyb a problémů je tam celá řada. Například tam zcela chybí genderová vyrovnanost (všichni železniční tycoonové, se kterými soutěžíte, jsou muži a ještě navíc běloši), ve vlacích není uspokojivě řešena přeprava jízdních kol a jednotlivé národy jsou redukovány na konzumenty několika základních komodit v duchu přízemních rasistických předsudků. Například Němci dopravují vlaky pivo, vepřové a auta. Francouzi víno, pečivo a léky ze Švýcarska.

Nevím, zda to máme hrát dál. Byl bych nerad, aby Jája měla ve školce nějaké problémy a já to tam musel jít vysvětlovat.

Zdroj

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist