Chvályhodné. Nebo ne?

Uveřejněno dne 19 května 2015 000 14:01

Již od roku 2009 u nás máme daň, která byla za minulého režimu už ve své podstatě nemyslitelnou. Vy, kdo ty doby ještě pamatujete, víte proč.

Prostě za komunistů nebylo aut nikdy dost, byla notně nedostatková a čekání v pořadníku na přidělení jakéhokoliv vozítka se vleklo léta. Pokud člověk samozřejmě nebyl tuzexově či jinak privilegován. A tudíž bylo nemyslitelným zavádět daň, již máme od již výše zmíněného roku. Kdy už u nás bylo a dosud je aut dávno dost a mohli jsme si tak takový povinný poplatek dovolit zavést.

Prostě u nás máme předepsán jeden z mnoha povinných „desátků“, jenž se navenek tváří jako dobrý nápad. Ovšem je-li tomu vskutku tak, o tom lze již přinejmenším trochu zapochybovat. Máme…

Ekologickou daň za stará auta.

O co že to prý jde? Vlastně již dávno o nic nového pod sluncem. O pomoc našemu životnímu prostředí v podobě jednorázového poplatku při registraci či přeregistraci auta, které spadá odbornou mluvou do emisní normy Euro 0, 1 a 2 a od roku 2017 nově i Euro 3, tedy o auta vyrobená před deseti lety. Neboli o auta stará, která moc smrdí, jak by se toto dalo přeložit nám prosťáčkům.

Ministerští páni se tímto poplatkem oficiálně snaží, aby lidé nekupovali starší auta s vyššími emisemi a aby se i přispěním tohoto proháněla na našich silnicích častěji vozidla novější, ekologičtější. Protože máme i nadále znečištěné ovzduší, ne a ne být v tomto ohledu lépe; a poplatky prý fungují. Protože od roku 2009, tedy od zavedení poplatku při registraci vozidel, počet registrovaných starých aut v naší zemi poklesl.

A nejen že se nám díky tomu dýchá lépe. Díky obnově vozového parku je v našem silničním provozu údajně i bezpečněji, protože prý starší vozidla mohou za více dopravních nehod než ta nová.

Od roku 2017 by se pak měly mimo to, co již zaznělo, i zvýšit poplatky za Euro 1 a 2 a našinci by pak platili deset tisíc korun za „jedničku“, pět tisíc za „dvojku“ a tři tisíce za „trojku“.

A to se nám to pak bude volně dýchat vzduch čisťounký jako křišťál! A jako vedlejší efekt se budeme cítit o tolik bezpečněji! Stejně jako v dalších zemích, jež poplatek za auta s vyššími emisemi mají též a jichž je prý v Evropě hned patnáct…

I když mi v tom čistém vzduchu přece jenom něco tak úplně nevoní. Po zkušenostech s naší zemí se totiž nemohu zbavit již zpočátku dojmu, že našim mocným nejde (jen) o to, abychom mohli volně dýchat. Že je za tím i něco jiného; a pro naše mocné daleko důležitějšího.

A možná už tušíte co.

Jde přece o tak snadnou metodu, jak oškubat chudáky, kteří auto potřebují a na lepší než starší ojetinu nemají!

A také o kšeft úplně jiný; protože kdo nechce platit „ekologickou daň“ a má na to, koupí si auto nové. Nebo si na něj vezme trh rozhýbávající půjčku a podpoří tak mocnými vytouženou inflaci. A prospěje „takhle malému sousedovi z Boleslavi“ a jim podobným a podpoří „ekonomický růst“, což se mocným také hodí do krámu.

Zatímco ten údajně nejpravější z důvodů, proč tento povinný poplatek vůbec existuje? No nevím… Čistotě ovzduší nová auta jistě ve srovnání s těmi staršími prospějí, ale že bychom si v oblasti ekologie jako celku podobným počínáním pomohli…

Čím častěji budeme méně ekologická auta zbytečně předčasně měnit za nová, tím více budeme nových aut vyrábět a zároveň ta stará v nejlepším případě recyklovat a v případě horším vršit na vrakovištích a skládkách. A že by produkce materiálů na jejich výrobu, výroba samotná a nakonec i recyklace nebo likvidace pozůstatků po „stařečcích“ byla životnímu prostředí příznivou…

Pohlédněte na to, co se vznáší ve vzduchu nad vysokými pecemi, hliníkárnami, elektrárnami, jež produkují pro výrobu hliníku a nejen tu nezbytný proud, jak „ekologickou“ je výroba všemožných plastů a těžba rud kovů, co nejednou vypouštějí úpravny kovů a sklárny, co pro ekologii představuje distribuce nových vozů vlaky i náklaďáky,…

Podle informací z https://is.muni.cz/do/ped/kat/fyzika/autem/pages/vyroba.html sice musí být recyklovatelných minimálně 85 procent materiálu z vozidel, dalších minimálně deset procent se má dát využít energeticky, tedy spálit. Avšak se zbytkem… šup na skládky.

A je otázkou, vyváží-li namátkou řádově třeba až šedesát kilogramů nevyužitelného odpadu z každého „embéčka“ na skládkách ony o něco nižší emise…

Zdroj

Reakce
  1. 5 roky ago

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist