Asi se někdo chystá zase zvednout ekopoplatky.

Uveřejněno dne 5 srpna 2015 000 13:44

Je ekologické sešrotovat milion aut a vyrobit nové každý rok? Nebo jezdit jedním autem o pár let déle?

Navzdory snahám úřadů zestárnul vozový park v České republice za posledních deset let o 1,2 roku. Vyplývá to z analýzy dat získaných z centrálního registru vozidel.

Český rozhlas porovnal údaje z registru vozidel z roku 2004 s daty z loňského roku. Za tu dobu přibylo na silnicích víc než milion aut, jejich střední stáří se zároveň zvýšilo o jeden a čtvrt roku na 12,7 let.

„Víme, že přestárlá vozidla zatěžují životní prostředí. A to nehovoříme o pasivní a aktivní bezpečnosti těchto vozidel. Jakákoliv těžší nehoda starého auta má výrazně horší následky,“ řekl Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů.

Podle náměstka ministra Průmyslu a obchodu Eduarda Muřického by situaci mělo zlepšit zavedení ekologického poplatku 3000 korun na vozidla splňující jen zastaralou emisní normu Euro 3. Jde o auta vyrobená mezi roky 2000 a 2005, za která by se mělo platit od prvního ledna roku 2017.

„Do konce roku máme do vlády předložit Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku. Tento materiál by měl obsahovat různá opatření, která by měla dnešní situaci zlepšit,“ řekl náměstek.

Stárnutí vozového parku se ve stejné době projevilo i v dalších evropských zemích. Například v Německu se průměrný věk auta mezi lety 2007 a 2013 zvýšil z osmi na téměř devět let, ve Španělsku z 8,5 na 11,3. Na vině je podle analytiků hospodářské zpomalení, které po roce 2008 přimělo firmy i domácnosti šetřit a nákup nových aut odkládat.

Pokles poptávky na evropských trzích se automobilky snažily kompenzovat v Indii, v Číně a v Brazílii. V letošním roce už hlásí i čeští dealeři podstatně silnější zájem o nová auta.

Detailnější pohled na stáří vozového parku podle značek prozradí, že nákup nového auta nejčastěji odkládali majitelé Fordů, Volkswagenů a Renaultů. Vůbec nejstarší z velkých značek jsou Fiaty (střední věk 15,8 roku), Opely (14,7 roku) a po českých silnicích také stále legálně jezdí přes 50 tisíc “žigulíků” VAZ, jejichž střední stáří činí úctyhodných 35 let.

Naopak nejmladší z velkých značek je Hyundai. Korejské automobilce, která v roce 2011 spustila výrobu také ve slezských Nošovicích, se podařilo za deset let zečtyřnásobit počet registrovaných aut a jejich střední věk byl díky tomu loni rovné čtyři roky. Podobně je na tom sesterská KIA: počet vozů s touto značkou je dokonce šestkrát vyšší než před deseti lety.

Nejradikálnější omlazení se podařilo rumunské Dacii, ovládané nyní francouzskou automobilkou Renault. Před deseti lety bylo průměrné české Dacii víc než dvacet let, loni už méně než pět.

Mírně se snížil také střední věk nejoblíbenějších Škodovek, zároveň jich ale z našich silnic za deset let 140 tisíc zmizelo. Přesto je Škoda stále s 1,64 miliony registrovaných aut s velkým náskokem nejoblíbenější značkou.

Dvě třetiny nových aut nakupují firmy, případně podnikající fyzické osoby, které si chtějí náklady na pořízení a provoz auta odečíst z daňového základu.

Nejvyšší podíl firemních nákupů mají podle statistiky Svazu dovozců automobilů luxusní značky. Například u Ferrari to je 93 procent. V praxi to znamená, že například ze 29 nových prodaných Ferrari v letošním roce jich 27 bylo registrováno na firmy. Podobně vysoký podíl firmeních aut – tedy přes devadesát procent – má například také Audi, BMW, Infiniti, Jaguar nebo Mercedes-Benz.

Naopak nejvyšší podíl soukromých provozovatelů mají nová prodaná auta japonských značek Suzuki, Mitsubushi a Toyota, korejský Hyundai nebo Rumunská Dacia.

Nejprodávanější škodovky jsou ve čtyřech z pěti případů po zakoupení nového auta registrovány na firmy, jen 20 procent si kupují soukromníci.

Zdroj, grafy a další informace

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist