Podvody se zelenou p(l)ísní na rtech

Uveřejněno dne 10 února 2016 000 16:10

Aféra Dieselgate nabírá nové obrátky, německá média přilévají olej do ohně. Interní šetření VW prokázalo zajímavé věci. Jaký bude osud vznětových motorů?

Problémy s podvodným měřením emisí oxidů dusíku u naftových motorů nemá od loňského září, kdy celá causa za mořem vypukla, jen VW, ale aktuálně i Renault a Opel. Jak to tak vypadá, Volkswagen používal „odpojovací software“ u TDI mnohem déle, než se doposud tvrdilo, dokonce už od listopadu 2006, tedy takřka deset let. Informoval o tom Süddeutsche Zeitung v pátečním vydání 22. ledna. Kolik takto postižených vozidel vyrobil? Skutečně jen jedenáct milionů?

Vedoucí pracovníci vývoje i někteří dlouholetí zaměstnanci o podvodech věděli, byli do nich dokonce zapojeni, což je logické… Šlo o veřejné tajemství. Deník jich samozřejmě několik vyzpovídal a nepřejí si být jmenováni, už u VW nepracují. Odpovědní ale všechny protiprávní manévry tutlali a nikdo žádná opatření nepřijal. Oddělení, které mělo na starosti přípravu naftových aut pro americký trh, našlo řešení jak vyhovět přísným předpisům Úřadu pro ochranu životního prostředí (EPA) rychle, byť za cenu podvodu. Proč? Protože si prostě nepřipouštělo neúspěch, co řekne výkonná rada?

Vývojový tým se cítil v bezpečí, protože podle starých testovacích metodik nemusel být zoufalý čin odhalen. Jenže jej nešlo zametat pod koberec donekonečna… Výsledky vyplynuly z interního vyšetřování automobilky. Volkswagen AG je však oficiálně oznámí až na valné hromadě v dubnu letošního roku. Původní zprávy, o tom, že o celé věci vědělo jen pár lidí, tak dostávají vážné trhliny…

Bývalí šéfové VW Ferdinand Piëch a Martin Winterkorn, kteří ze svých funkcí odstoupili, jsou zatím nevinní, stejně jako vývojový exšéf Heinz-Jakob Neusser. Pokud se samozřejmě neprokáže opak. Důkazy neexistují, jde o spekulace. Winterkorn se za manipulaci omluvil a následně na nátlak dozorčí rady odešel, i když trval na své nevině. Padla i Neusserova hlava. VW už loni v listopadu vyhlásil amnestii pro případné svědky, kteří se rozhodnou promluvit a do skandálu vnést alespoň trochu více světla.

Mluvčí Volkswagenu zatím novinky odmítl komentovat. Za oceánem si výrobce najal advokátní kancelář James Day, causou se zabývá i státní zastupitelství v Braunschweigu. Těžko říci, jak se vylomeniny VW projeví v praxi. Idea čistých dieselů v USA je mrtvá, jenže tam německá automobilka nikdy neměla tak silnou pozici jako v Evropě. Na starém kontinentu je jedničkou, ale podřezává si pod sebou větev… Turbodiesely navíc stále se zpřísňující evropské i americké emisní normy prostě v budoucnu splnit nemohou. Kdo dostane rozum první?

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist