Brněnský zelený cyklofašismus

Uveřejněno dne 22 února 2016 000 16:39

Brno – Píše se rok 2050. V Brně žije v porovnání s dneškem o pětinu víc domácností, které nepotřebují k životu auto. Mnohem víc lidí jezdí po městě na kole a tramvají. Takovou budoucnost předpokládá plán odborníka na cyklodopravu Zbyňka Sperata, který schválili brněnští radní jako klíčový pro budoucí rozvoj dopravy ve městě.

Speratova koncepce předstihla dalších šest návrhů, na kterých jejich autoři včetně zaměstnanců magistrátu pracovali už od srpna 2014. „Radní zvolili vizi, kterou chtějí v budoucnu rozvíjet. Neznamená to, že bude vypadat stejně jako teď. Může se stát, že nápady pro zlepšení dopravy převezmeme také z jiného návrhu,“ shrnul náměstek brněnského primátora Richard Mrázek.

Podle zvoleného návrhu, který bude východiskem budoucí dopravní politiky města, má do roku 2050 z ulic Brna zmizet spousta aut. „Lidé auta vlastní a nikdo jim nemůže přikázat, aby je přestali používat. Vize jim chce pouze nabídnout, aby využívali další způsoby dopravy,“ upřesnil vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Naopak někdejší náměstek brněnského primátora pro dopravu a územní rozvoj a předseda spolku Brno+ Robert Kotzian návrh označil za dopravní totalitu. „Je to drastické řešení problémů. V návrhu je mnoho tvrdých omezení, ale chybí v nich jakákoli zmínka o důležitých dopravních problémech města. Nijak neřeší například kritický stav železničního uzlu ani nedokončený velký městský okruh,“ kritizoval Kotzian.

Jako příklad omezování zmínil, že Speratův plán počítá s tím, že v Brně už nepřibudou parkovací místa. „Nejvíc se mi líbila vize lidí z magistrátu, se kterou souhlasím. Město musí nejprve dostavět dopravní cesty, rozšířit tramvajovou síť, zajistit přestavbu železničního uzlu a dostavět velký městský okruh. Tyto problémy jsou opravdu kritické. Až potom můžeme začít řešit ostatní věci,“ navrhl.

Radní ale dali přednost jiné verzi. „Vedení Brna by mělo být hrdé, že jeho zaměstnanci připravili nejlepší návrh. Přesto volili jinak,“ podotkl Kotzian.

Podle něj navrhl technický úsek oddělení dopravy magistrátu nejlépe ohodnocenou verzi, s tou ale nesouhlasili koaliční partneři. „Myslím, že vítěznou vizi prosadili radní ze Strany zelených a Žít Brno. Zástupci hnutí ANO 2011 se proto podřídili. Vize totiž odpovídá tomu, jak vidí problém zelení,“ upřesnil Kotzian. To odmítl náměstek Mrázek. „Rada vizi schválila téměř jednomyslně. Vybrala variantu, která se jim zdá nejkvalitnější,“ oponoval.

Kvalitu návrhů hodnotili odborníci z Dopravního podniku města Brna, Brněnských komunikací, Kanceláře strategie města Brna, Odboru dopravy Magistrátu města Brna a společnosti Kordis. Tito znalci fungovali pouze jako poradci. Jejich názor proto pro radní nebyl při schvalování rozhodující. „Konečné rozhodnutí bylo na radních. Zástupci dopravního podniku byli pouze poradci. Návrh by měl umožnit lidem, aby se jim po městě dobře pohybovalo a doprava byla šetrná k životnímu prostředí,“ podotkla mluvčí Dopravního podniku města Brna Barbora Lukšová.

Podle ní nová vize zvýší počet přepravených lidí městskou hromadnou dopravou. Lidé tak nebudou potřebovat tolik aut jako nyní. Nápad se nelíbí třeba Brňanovi Jiřímu Bartůňkovi. „Snížit počet aut je nesmysl. Bez aut si život nedokážu představit,“ dodal.

Zdroj

Reakce
  1. 8 roky ago

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist