Ekologické paradoxy

Uveřejněno dne 23 února 2016 000 14:59

Špatný vzduch na Ostravsku je věčné (a vděčné…) téma. Faktem je, že za komunistů byl mnohem horší. Nyní se zlepšuje, ale pořád nedosahuje ideálu. Když fouká, je to dobré. Když je inverze, hodnoty polétavých mikročástic až 10x překračují normu.

Je to však převážně geografická věc tamní kotliny mezi Třincem, Karvinou a Frýdkem Místkem – je špatně ventilovaná a trpí inverzemi. Jsou průmyslová místa např. v Německu či Francii, kde je zdrojů znečištění mnohem více, ovšem vzduch je čistější.  Geograficky jsou prostě otevřenější.

Zrušená spalovna

Před několika lety se měla v opuštěném dole u Karviné stavět zbrusu nová spalovna odpadu. Spalovala by to, co se dnes skládkuje s problematickým dopadem na spodní vody. Moderní spalovny mají tak účinné filtry a technologie odsíření, že jsou srovnatelné s výtopnami na plyn, které se považují všeobecně za ekologické. Komunální odpad má stejnou výhřevnost jako hnědé uhlí, kvůli jehož těžbě se na severu Čech prolamují limity. Navíc půlku pětimiliardové investice by zaplatila EU. Okamžitě se vyrojily ekologické organizace, které byly zásadně proti. Kraj (jako zřizovatel stavby) ekology a novináře naložil do autobusu a odvezl na exkurzi do Vídně, aby se podívali na spalovnu s identickou technologií, kterou tam mají v samotném centru města. Její design navrhnul legendární Hundertwasser, je jednou z dominant Vídně a ve zlaté báni na komíně mají všechny možné měřící přístroje, které monitorují případné zplodiny. Ekologové nepohrdli bohatým občerstvením ani mikulovským vínem, v presentačním centru spalovny se však nezmohli ani na jediný dotaz ohledně její funkce či případných negativních dopadů na vídeňské ovzduší. Po návratu celý projekt rozstříleli takovým způsobem, že byl zrušen a odpad se dál skládkuje.

Jak zlegalizovat výpalné?

Existuje brněnské sdružení právníků, které si říká Ekologický právní servis. Na tuto partu asi dvacítky špičkových právníků se obracejí nejrůznější ekologické spolky, aby jim pomohly v jejich věci. V praxi to vypadá tak, že v zemi je v běhu x nejrůznějších staveb (dálnice, továrny, supermarkety…). A na kterou se tito hoši zaměří, tak buď končí, anebo se minimálně zdrží o mnoho let. Jen vzpomeňme obchvat Plzně, kde si „ekologové“ rozparcelovali nějaký kopec po čtverečních metrech, aby stavbu zdrželi. To je pro soukromé investory otázkou ekonomického života nebo smrti. Proto už jen hrozba takových obstrukcí nutí investory otevírat peněženky a platit. Platit ekovýpalné. V případě automobilky Hyundai v Nošovicích si tyto spolky napojené na brněnské advokáty odnesly do svých fondů dvacet milionů. Legálně. Dokonce o tom podepsaly s krajem smlouvu. Že stáhnou své ekologické výhrady za dvacet milionů. Jinak by z nošovické fabriky nevyjelo auto snad ani doteď. Jestli tohle není elegantní druh výpalného, pak Janoušek byl ctihodným občanem, usilujícím jen o férové živnostnické podnikaní.

Další sousto – Místecký obchvat.

Stejné spolky (Beskydčan) nyní blokují z „ekologických důvodů“ obchvat Frýdku-Místku. Denně centrem města projíždí 40 tisíc aut, z velké části kamiony tahem do Polska (doprava je třetím velkým zdrojem polétavých mikročástic). Kolik milionů je uspokojí tentokrát?

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist