Pravda a lži o dojezdu elektromobilů

Uveřejněno dne 5 dubna 2018 v 12:05
Velmi dlouho jsem se odhodlával k napsání tohoto článku. Zdá se mi, že stále nemám dostatek zkušeností. Najeto 35 000 km elektromobilem za rok. Je to hodně, nebo málo na nějaké hodnocení?
 

Na druhou stranu mne bombardují ekamarádi, ať jim povím, co jsem tedy zjistil o dojezdu elektromobilů. Tak tady to je.

Po různých aférách v automobilovém průmyslu Kia a Hyundai se spotřebou v USA (zde), VW s emisemi u dieselů v USA, Takata s airbagy v celém světě (zde) – jsem předpokládal, že u elektrických vozů není jak zákazníka oklamat. (no vidíte, jak jsem stále naivní)

Po pečlivých přípravách zda a který elektromobil vyzkoušet, jsem se zaměřil na dva elektromobily. Zvažoval jsem hlavně prostor, dojezd a cenu. Oba jsou zhruba stejně velké a měly oproti jiným malá plus – VW Golf znám a občas s ním jezdím a Leaf je nejrozšířenějším elektromobilem v Evropě a již prodělal svoje dětské nemoci.

Nakonec jsem upřednostnil e-Golf (zvítězila cena měsíčního pronájmu).

O Leafu a e-Golfu jsem si toho hodně nastudoval. Z našich i zahraničních prospektů, z internetu – zkušenosti uživatelů, recenze, články na electreku a hybridu, redakční testy.

Moje informace se daly shrnout do následujících údajů. E-Golf (modelový rok 2014) průměrná spotřeba 12,7 kWh na 100 kma baterie 24 kWh. Dojezd dle NEFZ (Neuer Europäischer Fahrzyklus) 190 km. Všichni se na internetu shodovali na tom, že dojezd je spíš nižší.

Jezdím dlouho a tak vím, že v dlouhodobé spotřebě se u spalováků dostávám o 5 až 10% níž než uvádí výrobce. Tak jsem si myslel, že opatrně dám i těch 190 km. (no to jsem se ale mýlil)

Měl jsem také vyzkoušeno z jiných elektromobilů, že se dá celkem běžně jezdit za 13 kWh na 100 km a zkušenosti mnohých starých (služebně) elektromobilistů mi to potvrzovaly.

Navíc když podělíte velikost baterie průměrnou spotřebou, krásně vám těch 190 km vyjde. (24,2 kWh / 12,7 = 190,55 km )

O tom jak jsem byl vyděšen při první jízdě jsem již napsal v některém z prvních článků. První přejezd Praha – Brno, to byl taky horor. Po měsíci ježdění jsem stále nechápal dojezd a strašičíslo v e-Golfu- Rozhodl jsem se proto si dojezd vyzkoušet a ověřit – kolik to vlastně dá.

Kolem bydliště mám takovou trasu, kde testuji auta. Je tam čtyřproudovka, táhlý kopec, stopka, dlouhý skopec – prostě vše potřebné k otestování auta. Uděláte jedno kolečko (10km) a víte, na čem jste. Je to mimo hlavní trasy a není tam moc velký provoz a tak jsem se rozhodl kroužit po tomto okruhu až do té doby, kdy tak tak dojedu domů k nabíječce.

Zvolil jsem neděli, kdy bývá nejmenší provoz, obvolal kamarády na trase, jestli u nich budu moci dobít – kdyby něco a zajistil jsem si SUV na odtah – kdyby se něco neplánovaného událo.

Z Golfu (Citystromeru) mám odzkoušeno, že když jedu za doraz, tak se auto přepne na „želvu“ a omezí běžnou jízdu na ploužení. Stačí pak chvíli počkat, znovu „nastartovat“ auto a mohu jet na plný výkon – samozřejmě s vědomím, že mám prázdné baterie, ale když už člověk ví co a jak, tak se s tím dá celkem rozumně a rychle dojet – žádné ploužení. Jak je to u eGolfu, to nikdo neví. V návodu k použití naleznete, že máte zavolat na speciální linku VW a oni vás zdarma odtáhnou. Nikdo ze zahraničí se na webu o tuto zkušenost ještě nepodělil.

„Testovací“ jízda probíhala v pohodě. Jel jsem opatrně, tak abych dosáhl dobré spotřeby při normálním provozu. Tedy žádné hrabání na stopce, nepředjíždět osobáky a pokud možno nebrzdit. Jak to probíhalo, vidíte v tabulce.

Jak to dopadlo?

Z plné baterie jsem dojel 166 kma zbýval mi ještě dojezd 13 kmpři průměrné spotřebě 11,3 kWh na 100 km. Při nižšíprůměrné spotřebě než udává VW jsem najel výrazně méně, než všude píšou v prospektech (o 16%).

Jak je to možné? Zvolil jsem správnou metodu? Není ten elektromobil polámaný, nemá pronajímatel softwarově omezenou baterii – aby to nájemci tak neničili? Není špatné počasí, jsou pneumatiky v pořádku? S jakou přesnost měří ty budíky v autě?

To byly otázky, které se mi honily hlavou. Naprosto jsem nechápal, jak je možné, že když mám lepší než udávanou spotřebu, tak dojedu daleko méně.

Uvědomil jsem si, že kdybych měl ten dojezd, jak píší, tak by byl eGolf daleko použitelnějším autem – a cítil jsem se ošizen. Měl bych vlastně platit pronájem o 16% míň, protože mi dali auto s menším dojezdem!

Půjčili mi vlastně elektromobil s dojezdem eUpu za cenu eGolfu – ošidil Vás už někdo o 16%?

Dali Vám někdy v restauraci půl litru piva a natočili pouze 0,4 l? Podmírák? Víte, jak to to pivo v té sklenici vypadá hrozně.

Tak asi tak jsem se cítil.

Je třeba zdůraznit, že i eGolf s takto „sníženým“ dojezdem byl pro firemní cestování dostatečný a tak jsme po dvou měsících půjčili elektromobil s ještě menším dojezdem. Respektive s papírově stejným dojezdem jaký je můj reálný dojezd s eGolfem, který jsem měl původně zapůjčen.

A jak si myslíte, že to dopadlo? – tak o tom zase někdy příště.

Tabulka – testování dojezdu elektromobilu – eGolf (mr2014)

Nyní ještě uvedu několik zajímavostí, které vykrystalizovaly až po vyhodnocení z elektromobilového kroužení.

Rád bych zdůraznil, že hodnoty mnou uváděné se vztahují pouze k jednomu konkrétnímu automobilu a ještě v určitý čas, teplotu, … Je tedy možné, že někdo jiný by s jiným eGolfem v tu samou dobu dosáhl lepších výsledků. Upřímně o tom ale pochybuji, no člověk nikdy neví. Prostě jsem třeba jen měl smůlu na auto.

Kilometry, spotřebu a dojezd jsem se snažil zaznamenávat vždy na stejném úseku. V následující tabulce je tedy ukázka toho, jak hodně je strašičíslo ulhané.

Vidíte, že na většině „okruhů“ ubylo tak 10 – 12km dojezdu. Přitom jsem jel stejnou trasu, stejným stylem jízdy. Přiznávám, nebyly to laboratorní podmínky, ale proč na prvním desetikilometrovémokruhu ubylo 21 km dojezdu?

V reálu člověka, který nemá s elektromobily zkušenosti, dokáže tato informace pěkně vyděsit. Vím, o čem mluvím – svoji první cestu jsem absolvoval z Prahy do Litoměřic a nedokázal jsem se dopočítat, zda dojedu. Proč to tak mají nastaveno?

Graf – Jak hodně lže strašičíslo u e-Golfu (mr2014)

Z grafu je ale taky vidět, že po deseti kilometrech už strašičíslo nelže a celkem „mluví“ pravdu.

Tak by mě jenom zajímalo, kde udělali soudruzi z NDR chybu.

No nic s elektromobilem eGolf rozhodně nemám takový dojezd, jaký mi slibovali. Asi je to ve mně, nebo že by mne oklamali? Uvedli v omyl?

Pokusím se tedy vyzkoušet i jiné druhy elektromobilů a možná pak do firmy pořídíme ten, který nám bude lhát nejméně.

Jelikož touto metodou mám již změřeny další tři elektromobily, postupně výsledky zpracuji a uveřejním. Pokusím se také vypracovat metodu, kterou i běžný člověk zjistí, kolik s elektromobilem vlastně dojede.

Dnes již vím, že to není o tom čísle, co je uveřejněno na prospektech, nebo o tom, co vám řeknou marketingoví mágové automobilového průmyslu.

Zdroj: https://mirekmatyas.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=653481

Reakce
  1. 5 měsíci ago
  2. 4 měsíci ago

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist