Budoucnost patří elektromobilitě?
Uveřejněno dne 29 června 2018 000 9:55
Poslanec MK navrhnul zvýhodnit elektroauta odpuštěním části poplatků (1), které jsou s provozem motorových vozidel spojeny. Zde konkrétně od placení dálniční známky a bezplatnou poznávací značkou. Bezplatnou značkou nemá smysl se zabývat – vzhledem k pořizovací ceně auta je bezvýznamná. Dálniční známka v provozních nákladech jistou roli hrát může, byť pro hodně uživatelů poměrně malou. Celé je to odůvodněno starostí o životní prostředí. Koneckonců, kdo by si nepřál lepší, že ano?
Ponechme stranou otázku, zda a ev. nakolik elektromobily „přispívají ke zlepšení životního prostředí“ (2, 3, 4). Pokud poslanec navrhuje jejich zvýhodnění v oblasti poplatků, tak je nutné říci jednoznačně a nahlas, že elektromobily už dnes zvýhodněné jsou. A to hodně.
Pokud provozujete klasické auto, platíte celou řadu daní a poplatků. V první řadě spotřební daň z paliv (roční výnos 78 miliard Kč), dále poplatek do Fondu zábrany škod (skrytý v tzv. povinném ručení), ev. dálniční známku a podle toho jak auto používáte (soukromá osoba / podnikatel) ještě silniční daň. Pro určitá vozidla nezapomínejme na mýto. Bylo by fér do výčtu přidat i DPH ze spotřební daně (ne z paliva samotného, ale daň z daně – ano, i to u nás máme).
Jistě lze namítnout, že elektroauta platí spotřební daň z elektřiny. Zkusme tedy modelový výpočet:
– pojedeme z Prahy do Brna. Placený úsek Praha-Chodov – Kývalka má délku 180 km. Při průměrné spotřebě 7 litrů / 100 km je to celkem 12,6 litrů. Spotřební daň z benzínu je 12,84 Kč za litr. To máme 161,80 Kč. Nezapomínejme ale, že z této daně platíme ještě DPH (21%) – to je dalších 34 Kč. Celkem tedy pouze na tomto (poměrně krátkém) úseku dálnice zaplatíme skoro 196 Kč jen na spotřební dani a DPH z této daně. O DPH z paliva a ev. ostatních poplatcích nemluvě. A jak je na tom elektroauto? Spotřební daň z elektřiny je 28,30 Kč za MWh. I zde je třeba připočítat DPH z daně – dohromady to je 34,24 Kč/MWh. Spotřeba elektroaut se zpravidla udává mezi 12-18 kWh / 100 km. Auta nižší hmotnostní třídy (aby to bylo porovnatelné s těmi 7 litry benzínu / 100 km) max. 15 kWh. Srovnatelný daňový odvod na oněch 180 km tedy bude méně než 1 Kč. Lze jistě uplatnit řadu námitek, jako např. že při nabíjení vznikají určité ztráty (cca 9%), takže objem odebrané energie bude o něco vyšší. Nebo že v zimě asi nebudete chtít v autě zmrznout a zatopíte si. Ale vzhledem k té jedné koruně nemá smysl se takovými korekcemi zabývat.
Výpočet lze samozřejmě snadno zobecnit pro provoz motorových vozidel jako takových.
Takže pokud je pan poslanec toho názoru, že je třeba provozovatele elektroaut daňově a poplatkově zvýhodnit, tak mu lze vzkázat, že už se stalo a může jít vymýšlet další kraviny.
Pičovina jak mraky. Prostě nemáte na bateriové auto tak fuj fuj bateriová auta jsou špatná.
Jaroslav.Crha: proc picovina? Si to spocitejte sam 🙂 Cisla se nedaji okecat nejakymi predstavami, pocity….
Novy elektromobil za 3/4 mega si muze koupit malokdo. Kdyby pan poslanec pouzil mozek (ehm. tedy kdyby pan poslanec mel co pouzit), tak by si mohl vsimnout, ze v ruznych civilizovanych zemich (Rakousko, Nemecko, Velka Britanie, USA) si lide prestavuji stara auta na elektromobily, ale u nas to prakticky nejde (respektive vyjde to zase na tech 3/4 milionu). Nepomohlo by tedy spise zrusit uredni buzeraci okolo prestaveb a nechat lidi, kteri chteji elektromobil, aby si ho postavili z vhodneho spalovaciho auta?
Bateriove auto neni auto, vzdycky nektery parametr proti spalovaci variante chybi.
Prihlaseni vlastni stavby elektromobilu ? To by v čr nešlo. Tady nejde ani zastavět místo motoru 742.136 náhradní 748.136 ač je úplně stejný ..teda má diru na měrku jinde.
Antilopa: a nektere parametry zase prebyvaji. Co treba opotrebeni studeneho motoru pri castych kratkych cestach (3-5km) – s elektromobilem zadny probem. Nebo ruzne triky s dochlazovanim turba, slozitymi diferencialy, haldexy a podobnymi pitomostmi k rozdeleni momentu na kola? Co udrzba – jak casto se na elektromobilu meni olejovy filtr, motorovy olej, rozvody, nebo synchrony v prevodovce. Akcelerace, zatah odspodu (tim myslim od nulovych otacek, kdyby to nejaky majitel dieselu nepochopil) a zadne razeni behem zrychlovani z nuly na maximalni rychlost.
Na pravidelne tisicikilometrove cesty bych elektromobil nechtel. Ale na stokilometrove bych se nechtel obtezovat vsemi problemy spalovaciho motoru. Auto na jednu kratkou cestu za mesic, nebo dva by se vyplatilo co nejjednodussi – at uz nejaky dvoutakt, nebo elektromobil s NiCd akumulatory z jesterky. U auta, co jezdi casto se drazsi a uspornejsi technika stihne amortizovat at uz to jsou lithiove baterky, nebo slozitejsi spalovaci motor.
V CR nejde nic, protoze tu nekomu hrablo. Vsechno se musi nakupovat z jinych statu. Asi je ucelem, abychom zustali navzdy montovnou a aby lidi schopni vyvoje utekli pryc. Jinak si to neumim vysvetlit.