Elektromobilita? Jsem ohromen!
Uveřejněno dne 23 dubna 2021 000 10:25
Pak si zase připlatíte a nekoupíte si nové auto, diesláka, ale půjdete do toho a koupíte si elektroauto! Připlatíte si tak 2x tolik, ale co byste pro věc neudělali, viďte?
Vezměme domácího výrobce a model Škoda EnyaqIV. V nejlevnější variantě zaplatíte 1.059.900 Kč (pokud to číslo připadá někomu trochu dlouhé, tak pro zkrácení – něco přes mega) a za to dostanete elektrovůz s baterií 62 kWh a dojezdem 390 km.
Smíříte se s tím, že pokaždé, když přijedete domů, tak nevystoupíte z auta a nepůjdete do pelíšku, ale nejdřív hezky vytáhnete v garáži šňůru a auto připojíte. A nezapomeňte ji zase odpojit při každém odjezdu! Dnes a denně, celou životnost auta.
Když jste se tedy smířili se všemi těmito náklady a pracemi s nabíjením tak si představte, že přeci jen občas vyrazíte s rodinou na delší cestu a teď musíte vyřešit kde dobít proud. To není o tom, že prostě někde zastavíte u pumpy. Logistika velí, že musíte mít dopředu naplánováno, kde to bude, musíte se modlit, aby neměli z nějakého důvodu zavřeno, nebo poruchu (protože to by byla skutečně konečná) a musíte taky doufat, že tam nebude fronta více jak jednoho auta. Protože každé auto u stojanu minimálně půl hodiny postojí.
Řekněme, že naplánujete natankování na dálnici D5 u stojanu MOL. Zatím zdarma, ale až vás elektromobilistů bude víc, tak se začne platit, logicky.
Teď řekněme že máte to příslovečné štěstí a u stojanu není ani noha a rovnou se napojíte. Nebude to hotové za pět minut. Tedy zaplatit, koupit něco k pití a zase odjet. Svou zastávku budete protahovat, dáte si kafe. Děti budou prudit, když bude štěstí, budou u pumpy prolézačky (nesmí být zimní období), zakopete si s nimi třeba i míčem. Ale ať budete dělat co budete dělat, vymýšlet si aktivity, děti bavit, tak více jak 40 minut u té pumpy nevydržíte (McDonald u ní nestojí).
Teď řekněme, že skončilo promo období a začne se platit. Sice vám ta matematika moc nejde, když už jste se rozhodli k předchozím investicím, ale pojďme se podívat na provozní náklady.
Uvedená Škoda Enyaqiv má dojezd na 1kWh 6,3 km. Ona nabíjecí stanice MOL má nabíjecí výkon 50 kW (existují i rychlonabíječky o výkonu 150 kW, ale jsou zatím dvě v republice – na tu asi opravdu nenarazíte). Zaplatíte paušál 259 Kč (viz foto) a řekněme že pro jednoduchost vezmu 100% účinnost (musím těm elektromobilům přeci fandit) a za 40 minut si tak do baterky auta došťoucháte 33,3 kWh, s kterými ona Škoda EnyaqiV ujede 210 km. Jeden kilometr vás tak přijde na 1,23 Kč.
A teď si vezměme nějakého diesela s poměrně vysokou spotřebou 6 litrů (ty nejlepší dokáží jezdit i pod 5). Při ceně nafty 26 Kč za litr vás tak vyjde 1 kilometr na 1,56 koruny. Rozdíl tedy 33 haléřů.
Řekněme, že auto najezdí za dobu, než se ho zbavíte 150 000 km, tedy na naftě projezdíte o 49 500 Kč více. O to by mělo být elektroauto dražší, nikoliv dvojnásobně. A to neberu v úvahu všechny ty výše uvedené pakárny. Prostě mi to nějak nevychází.
Tak co s tím? Nemyslete si, že budete na naftu jezdit pořád. To bude velice jednoduché. Jednou se zvýší spotřební daň u nafty na několikanásobek a pokud nebudete chtít chodit po svých, tak rádi do elektroauta přesedláte. Všichni se můžeme těšit na příjemné zážitky!
Octavia Combi 2,0 TDI Active 85kW cena 584000kč,
kommbinovaná spotřeba 4,2l/100km x 29,14kč=122,40 kč
ENYAQ iV cena 1.000.730 kč
Spotřeba (kombinovaná) : 15.7 kWh/100 km x 7,777 = 122,11 kč
Nutno vědět, že při nájezdu 15.000km ročně vám Diesel vydrží určitě víc než 10 let a ještě ho pak možná za 50.000 kč prodáte. Servis bude kolem 5.000kč ročně.
ENYAQiV bude zhruba po 5 letech potřebovat novou baterii a ta dnes stojí asi 500.000kč. A po 10 letech bez další nové baterie bude bezcenný.
Závěr: EV je z ekonomického i z ekologického hlediska naprostý nesmysl.
Co mi vadí na elektromobilitě?
Nejvíce mi vadí, že politici ve střední Evropě podporují prodej elektromobilů – aut, která by si při bližším pohledu na vozidlo vlastně nikdo nemohl koupit. Podle mého názoru jsou elektromobily politiky zcela špatně hodnoceny.
Politici se zajímají pouze o to, jak čisté je auto v provozu. Elektromotor se svou dobrou účinností zde samozřejmě vypadá dobře. Přehlížejí však potřebu hodnotit elektromobil jako celek. Pokud se podíváme na celý životní cyklus, elektromobil nijak nepřispívá ke globální ochraně klimatu. U nás se klima díky elektromobilům možná zlepší, ale jinde ve světě se klima zhoršuje. To platí zejména pro lithium-iontové baterie: jejich výroba vyžaduje obrovské množství energie. Většina výroby probíhá v Číně, kde se každých několik týdnů otevírají nové uhelné elektrárny, aby se pokryly rostoucí energetické potřeby průmyslu. Dokonce i provoz elektromobilu na našem pozemku vyžaduje další energii – ale nemáme žádný přebytek energie z obnovitelných zdrojů. I my tedy budeme nadále potřebovat uhelné elektrárny k výrobě elektřiny pro nabíjení elektronických aut. To znamená, že elektromobil je i v provozu škodlivější pro životní prostředí než automobil se spalovacím motorem.
Výměna baterie zatím nemá uspokojivé řešení. To znamená, že auto umírá spolu s životností baterie. Po průměrně osmi letech se životnost baterie značně sníží, takže je vůz nepoužitelný a neprodejný. Lithium a kobalt v baterii lze jen stěží extrahovat. Probíhá výzkum možností, které jsou však velmi nákladné, a proto se recyklace baterií finančně nevyplatí. Takže celé auto skončí po osmi letech na šrotišti. Běžné automobily vydrží 20, 30 nebo i více let.