Elektroauta – není to slepá ulička nebo tunel na lidi?

Uveřejněno dne 30 června 2021 000 13:34
Už delší dobu přemýšlím nad tím, co mi uniklo, že absolutně nechápu logiku rozhodnutí, koupit si elektromobil v dnešní době, za současného technologického poznání skladování elektřiny.

Částečně chápu jeho využití na krátké cesty po městě. Ale jako nahrazení aut pro jízdy na větší vzdálenosti?

Jaké jsou objektivní nevýhody.

Dojezd a nabíjení (podobná pohodička, jako u dva roky starého mobilu, který vydrží jen pár hodin)

Jakmile pojedete tímto autem delší trasu, musíte hodně plánovat. Nabíjení před cestou, v průběhu cesty a síť nabíjecích stanic zatím rozhodně není stejná jako síť benzínových. To bude jistě v budoucnu lepší, ale pořád budete dobíjet o hodně déle než tankovat.

Doba jízdy se o zástavky na dobíjení hodně prodlouží.

Podle výrobců baterie u elektroauta vydrží na maximální kapacitě jen cca 3 roky. Pak se kapacita snižuje a výrazně se zkracuje dojezd auta. Kupuji tedy nové auto s jeho požadovanými vlastnostmi jen na tři roky.

Zima a baterie. Čím větší mráz, tím horší kapacita baterie a kratší dojezd auta. Tedy ježdění v zimě bude mnohem větší dobrodružství.

A moc nemluvím o problémech s hořícími elektroauty. Nevím, jak je to hodně problém nebo jen počáteční chyby ve vývoji.

Cena auta a jeho hodnota v čase a cena elektřiny

Pořízení elektroauta je kapitola sama pro sebe. Jeho cena je výrazně vyšší. Ale co vidím jako mnohem horší věc je, že nejcennější na autě je baterie a jakmile baterie odejde, auto ztratí naprosto zásadně na ceně. A kdo by si koupil ojeté elektroauto, které ujede sotva 100km? Takže investice do nového auta jde každým rokem totálně do háje. Jako u mobilu. Za dva roky držíte v ruce bezcennou placku. A výměna baterie u auta? To jsem zvědavý, jak výhodná koupě to jednou bude.

Cena elektřiny a dobíjení. Existuje několik studií, které potvrzují, že když sečtete všechny náklady od pořízení a průběžné ztráty hodnoty auta a úspory za ježdění na elektřinu, budete hodně v mínusu. Takže ekonomicky to nedává žádný smysl. Proto výrobci argumentují jen výřezem z výpočtu nákladů na jeden kilometr jízdy oproti benzinu 🙂

Takže kde jsou nějaké výhody?

Ekologie? Opravdu?

Moc by mne zajímalo, pokud by všechna auta na Zemi jezdila na elektřinu z baterií, kde se budou brát potřebné prvky z přírody. Například lithium…

A co bude s těmi miliony vyježděných baterií?

Jedna věc je momentální dopad na životní prostředí během jízdy a docela jiná kapitola je tzv. ekologická stopa. Tedy, jak zatíží přírodu těžba potřebných prvků a výroba částí elektroaut, jak bude vypadat nakládání s elektroodpadem a jeho případná recyklace. A já se bojím, že velké korporace, které se vrhnou na tento elektro byznys, to budou mít úplně stejně se vztahem k Zemi, jako to mají dnes ty ropné.

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist