Bejlopasové prohráli soud proti masožravé reklamě

Uveřejněno dne 20 října 2021 000 21:55

Úřad pro reklamní standardy (ASA) v projevu zdravého rozumu ne vždy vídaného u vládních orgánů rozhodl proti Britské veganské společnosti a Lidem za etické zacházení se zvířaty (Peta) v jejich napadení multimediálních reklam, které tvrdily, že jíst maso je zdravé.

Tento reklamní orgán byl nucen revidovat čtyři mediální příspěvky od Rady rozvoje zemědělství a zahradnictví (AHDB) v komerční televizi, na novinové webové stránce a také na ve videu na YouTube i na Facebookovém příspěvku z ledna 2021 v kampani „Jezte vyváženě.“

Jedna část televizní reklamy ukazovala pasoucí se krávy na louce, kdy komentátor podle zprávy ASA ze středy říkal: „Červené maso a mléko jsou zdrojem vitaminu B12 a proteinů. B12 pomáhá snížit zemdlenost a únavu. Protein přispívá k udržení normálních kostí.“

Štítek na webové stránce měl nadpis „Být12 ČI NEBýt12?“ a tvrdil: „Hovězí, vepřové a jehněčí a mléko obsahují vitamin B12, esenciální živinu, která není přirozeně přítomna ve veganské dietě. Klikněte, abyste našli více.“

Další reklamy podobně B12 uváděly jako esenciální vitamín, který se přirozeně nevyskytuje ve veganské dietě a prosazovaly prospěšnost jezení živočišných produktů, přičemž používaly výrazů jako „přirozené“ a „v harmonii s životním prostředím“.

Na tyto reklamy přišlo přes 487 stížností včetně těch od Peta, Veganské společnosti a Humane League UK, které si stěžovaly, že reklamy jsou „zavádějící“, protože „naznačují, že konzumace masa a mléčných výrobků je potřebná pro to, aby strava byla zdravou a vyváženou dietou“ a že je potřebná k získání vitaminu B12, kromě ještě dalších stížnosti na kampaň včetně námitek proti používání slova „přirozené“.

ASA všechny tyto stížnosti zavrhly zvláště s poukazem na to, že „ty reklamy netvrdily, že spotřebitelé nemohou získat vyváženou a zdravou dietu, pokud nebudou jíst maso nebo mléčné výrobky“ a že je „fakticky správné tvrdit, že vitamin B12 není ve veganské dietě přirozeně přítomen.“

Rozhodnutí reklamního orgánu poskytlo osvěžující alternativu k jiným rozhodnutím učiněným tímto orgánem, která v posledních letech přilákala pozornost médií, včetně toho z roku 2019, v němž Volkswagenu zakázal televizní reklamu vyobrazující matku starající se o své děťátko, zatímco muži řádí, která byla „prezentována jako genderový stereotyp způsobem, který nejspíš způsobí škody,“ nebo loňské, kdy byla zakázána undergroundová reklama k rekrutování pracovníků na volné noze na stránce PeoplePerHour (lidé na hodinu), protože v sobě obsahovala slovo „dívka“.

Hlavní ředitelka pro komunikaci Rady rozvoje zemědělství a zahradnictví Christine Watts podle Farming UK řekla, že je rozhodnutím ASA „potěšena“ a pokračovala: „Pro britské zemědělství je to důležitý den, neboť může pokračovat dále v komunikaci o přínosnosti konzumace červeného masa a mlékárenských výrobků jako součásti vyvážené diety.“

„Pracujeme tvrdě, abychom zajistili, že naše kampaně jsou robustní a založené na důkazech.“

Na druhou stranu šéfka kampaně Veganské společnosti Louise Davies si stěžovala, že její organizace je tímto rozhodnutím frustrována, kdy nadále trvá na zavrženém tvrzení, že „AHDB se rozhodla účelově mást veřejnost v době, kdy se rekordní počet lidí díky kampani Veganuary zkouší stát vegany.“

„I přes tento výsledek doufáme, že ohromný počet stížností podaných u ASA přiměje ADHB a podobné spolky, aby si to rozmyslely, než se v budoucnosti zase uchýlí k takové děsivé taktice,“ dodala paní Davies.

Zdroj

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist