Fabia Combi – „naše“ první oběť zeleného „šílenství“

Uveřejněno dne 30 října 2021 000 18:30
Koncern Volkswagen se vydal na cestu elektromobility a není návratu zpět. Šéf koncernu Herbert Diess chce být evropský Elon Musk. Ten nedělá auta na vodík nebo hybridy, jen auta na elektřinu, a to je teď naše cesta.

Řekl v rozhovoru pro včerejší Právo šéf odborů Škoda auto – Jaroslav Povšík. A nejedná se jen o konec modelu Fabia combi, do jehož vývoje byla investována údajně miliarda korun, ale o konec vozu Fabia vůbec, jehož výroba má, podle pana Povšíka, skončit někdy v letech 2025 – 2026 a poté má být nahrazena výrobou elektro-automobilů. Vinu za konec tohoto „lidového“ vozu nenese ovšem jen pan Diess, ale především Evropská unie, která přijetím extrémně přísné normy EU7, tlačí automobilky, aby urychlili odchod od spalování fosilních paliv v motorech jejich výrobků. Cíl je nastaven, ale zda je nastaven reálně, je, eufemisticky řečeno, poněkud pochybné. Už jen to, že jen 634 aut z více než miliónu, které prodala Škoda v loňském roce, jezdí na elektřinu je varovné. Vývoj jde sice mílovými kroky, ale kolem elektro-aut panuje stále mnoho pochybností, cena je pro běžného zákazníka příliš vysoká a štědré dotace, kterými některé země prodej elektro-aut podporují, se ukazují často jako kontraproduktivní.

Nic proti snaze chránit životní prostředí, nic proti zelené politice, ale současná „zelená“ kampaň nápadně připomíná hurá akce známé z historie, např. čínskou politiku tzv. Velkého skoku, která dopadla katastrofálně. Cíl bezesporu chvályhodný, ale cesta k němu zvolena špatně, ať již na základě chybných předpokladů, či úmyslně, k zakrytí ideologických, nebo ekonomických postranních úmyslů. Bylo by to samozřejmě fajn, kdy bychom se mohli obejít bez fosilních paliv, bez plastů, zaplavujících planetu atd., ale máme již technologie, které nám pomohou dojít k cíli bez toho, aby ekonomické a sociální dopady této změny nenesly jen určité části společnosti, aby tyto změny neruinovaly státní rozpočty a naopak nepřinášely nepřiměřené zisky těm, kteří si umí pro-lobovat zákony, které jsou pro ně ekonomickou bonanzou?

Škoda auto byla donucena EU a vedením firmy vybrat si cestu elektromobility, rezignovala na hledání alternativ, na postupný, plynulý přechod na nové technologie a může jen doufat, že vývoj elektro-aut bude dostatečně rychlý, aby v době konce aut se spalovacími motory, jejich baterie vydržely nájezd delší než pár set kilometrů, aby baterie neztrácely kapacitu, aby jejich nabití bylo možné v jednotkách minut, aby po osmi letech nebylo potřeba nakupovat baterie nové, aby ty staré někdo levně ekologicky z recykloval, aby bylo dost dobíjecích míst a dost elektřiny na jejich dobití, aby se cena aut dostala do relací, které může akceptovat i běžný občan, protože pokud se tak nestane, či někdo přijde s výhodnějším řešením, tak firma nejspíše přijde na buben, tedy pokud to nezachrání státní dotace. Škoda Fabia combi je první obětí zeleného „šílenství“, další případy ale budou jistě následovat. Je záhadou, že se dosud nenašla síla, která by toto „šílenství“ korigovala a to jak u nás tak v EU. Jak již jsem uvedl výše, existuje zde podezření na určité zájmy jistých ekonomických skupin, které využívají ekologická témata k prolobování svých byznys plánů. Možná slyším trávu růst, ale nezdá se vám, že to tak někdy vypadá?

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist