GREEN DEAL: Soumrak motorismu v Čechách

Uveřejněno dne 3 listopadu 2021 000 8:50

Pojďme si v krátkosti nastínit reálné dopady nedávno přijatého Zeleného údělu na motoristu spotřebitele, tedy prakticky na každého z nás. Bude to obrovská díra do našich peněženek a pokřivení trhu.

V jednom ze svých předchozích textů jsem se věnoval nebezpečí Grean Deal obecně. Nyní bych chtěl trošku nahlédnout do dopadu regulací v konkrétní oblasti, která se dotýká všeho a všech, byť třeba jen zprostředkovaně. Motorismu.

Každý, i jen maličko zainteresovaný člověk ví, že EU tlačí na bezuhlíkovou ekonomiku hlava nehlava. S tím jde ruku v ruce omezování spalovacích motorů u dopravních prostředků a podpora jediné alternativní cesty – elektromobility. Regulace využívají v zásadě dvě skupiny nástrojů: podporu a restrikci. Podpora neznamená nic jiného než dotování a zvýhodňování elektromobilů a všeho, co s nimi souvisí. Mohou to být přímé dotace na pořízení vozu, vyhrazené pruhy, parkování zdarma, privilegium vjezdu atd. Restrikce je naopak znevýhodňování a sankcionování všeho, co souvisí s klasickým prověřeným efektivním spalovacím motorem. Mohou to být zákazy vjezdu do určitých zón, např. center měst, zpoplatnění vjezdu, parkování atd. Zdaleka nejvýznamnější je ale zdražování paliv prostřednictvím zvyšování spotřební daně či zavedením různých ekopříplatků, zdražení silniční daně a v neposlední řadě zcela přestřelená až šílená regulace povolených emisí.

Podívejme se podrobněji na emise. V současnosti probíhají v EU snahy o zavedení emisní normy Euro 7. A to přímo paralelně s nařízeními směřujícími k plné elektromobilitě (nemožnosti koupit v EU nové auto se spalovacím motorem). Již Euro 6 je velmi přísné a pokud se podaří schválit Euro 7 v zamýšlené podobě a s platností někde kolem roku 2025, bude to mít čistě negativní efekt s těmito základními důsledky:

1. Přinese to prakticky konec aut s pořizovací cenou cca pod půl milionu korun. Dopad bude tedy nejtvrdší na nižší a nižší střední třídu. Lidé pracující za průměrnou a podprůměrnou mzdu, zakládající rodinu, budou prakticky vyloučeni z možnosti pořídit si nové auto (posléze přijdou vynuceně elektromobily, kde ty ceny budou ještě vyšší). Lidé si za svou mzdu méně koupí. Přijde zchudnutí obyvatelstva a snížení životní úrovně. Zavedení Euro 7 přinese zdražení každého vozu se spalovacím motorem cca o 130 000 Kč. Poměrově to nejvíce zasáhne levnější auta, ale dotkne se to významně i vozů střední a vyšší třídy. Ty nejlevnější tak bude prakticky nesmysl vyrábět.

2. Automobilky zatížené investicemi do vývoje elektromobilů budou muset paralelně investovat do vývoje systémů pro Euro 7, aby jejich vozy se spalovacími motory prošly emisními testy. Jinak by automobilky neměly smysluplné produkty pro většinu zákazníků. Neměly by co prodávat. Tato dvojí zátěž jsou obrovské náklady, které se nutně promítnou již do produktů vyráběných ještě před nástupem platnosti této normy.

Nekompetentní rozhodování eurobyrokratů tak znovu a ještě pevněji podváže automobilový průmysl v Evropě. Peníze investované do Euro 7 mohly automobilky investovat do jiných alternativních pohonů či zdokonalení elektromobility, když už EU tak tlačí tento směr. Ale úředníkům to je málo.

V minulém týdnu proběhla médii zpráva, že se již nebude vyrábět oblíbený model Škody Fabia Combi. Sice by se vyplatila, sice by se prodávala, ale Škoda by prostě překročila přidělené emisní limity pro celkovou produkci. Takových zpráv bude přibývat a budeme jen zírat, jak se běžné věci stanou nedostupnými a jak se nám prohlubují kapsy. Tímto to totiž nekončí, tím to začíná. Kvůli Green Dealu se budou zdražovat veškeré energie, takže ani přechod na ne zcela plnohodnotný ekvivalent elektromobilu nebude řešením. Nabití bude drahé a velmi pravděpodobně na příděl. Jízda v dosluhujících vozech s naftovými či benzinovými agregáty bude čím dál nákladnější, protože nám bude úmyslně zdražováno palivo.

Z elektromobility se stalo náboženství, kdy se nekouká nalevo a napravo. EU si zničí energetiku i průmysl, EU jde cíleně za snížením životní úrovně svých obyvatel. Ještě na universitě jsme se učili, že moderním přístupem měření životní úrovně není HDP nebo HNP, ale že je to blahobyt obyvatel. Toto již zřejmě neplatí. Přišla nová doba. Přišli fanatici. Čím dříve to zvrátíme, tím méně to bude bolet.

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist