Dopis členům parlamentu ČR – příloha

Uveřejněno dne 15 dubna 2023 000 9:58

V Praze dne 27. března 2023
Příloha otevřeného dopisu členům Senátu a Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
Vážená paní senátorko, vážený pane senátore,
vážená paní poslankyně, vážený pane poslanče,

Evropská komise (EK) dala k urychlenému vyjádření členským státům EU návrh
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY, kterým se stanoví rámec opatření k posílení
evropského ekosystému výroby produktů s nulovou čistou technologií (Net Zero Industry Act) (Text s
významem pro EHP) 2023/0081 (COD)
Jeho cílem je (dle následujícího odstavce, vyňatého z textu Nařízení) urychlit zavádění opatření spojených
s Green New Deal (dále GND) a Fit for 55 (dále Ff55) a přenést rozhodovací pravomoc z úrovně členských
států na úroveň EK.
Vhodným právním základem je proto článek 114 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „Smlouva“), který
Unii umožňuje přijímat opatření, která zvyšují harmonizaci s cílem vytvořit v Unii rovné podmínky, v nichž se
může rozvíjet výroba s čistou nulovou technologií, která podporuje inovace a usnadňuje zelený přechod.
Odvolává se na nutnost přeshraničního propojení dekarbonizačního úsilí GND a Ff55 a vyhlašuje zřízení
evropské platformy Net Zero Europe Platform, nadřazené pod rouškou „koordinace“ v rámci tohoto úsilí
národním vládám a parlamentům, jak ukazují následující pasáže.
Cílů návrhu nemohou dosáhnout členské státy samostatně, protože problémy jsou přeshraniční povahy a
neomezují se na jednotlivé členské státy nebo jejich část. Navrhovaná opatření se zaměřují na oblasti, v nichž
má jednání na úrovni Unie prokazatelnou přidanou hodnotu vzhledem k rozsahu, rychlosti a působnosti
potřebného úsilí…Pro dosažení cíle v oblasti kapacity pro zachycování CO2 v Unii v rámci druhého pilíře je nutná
koordinovaná akce na úrovni Unie, která podpoří úsilí na vnitrostátní úrovni.
…..
V rámci šestého pilíře („Správa“) umožní vytvoření jedinečné struktury na úrovni Unie, platformy Net-Zero
Europe, aby Komise koordinovala výše uvedená opatření společně s členskými státy a zajistila tak jednotné
uplatňování nařízení v celé Unii, jakož i sdílení znalostí.
.…
Návrh má podobu nařízení Evropského parlamentu a Rady. Jedná se o nejvhodnější právní nástroj pro pilíř 1
vzhledem k potřebě jednotného uplatňování nových pravidel, zejména definice strategických projektů s nulovou
čistou technologií, jakož i jednotného postupu pro jejich uznávání, a podpory průmyslového odvětví na celém
vnitřním trhu, který zároveň umožní vytváření celých hodnotových řetězců výroby tím, že bude odpovídat
potřebám účastníků trhu z celé EU.
—-
Vyjádřeno přímočaře návrh nařízení EK znamená, že od členských států bude striktně vyžadováno v rámci
GND a Ff55 plnění příkazů přicházejících z administrativy EU, přičemž rozhodování na národní úrovni bude

zakázáno. Velice závažné je přiznání, že před vydáním návrhu tohoto nařízení nebyla provedena žádná
analýza dopadů, jak vyplývá z následujícího, z důvodů „zkrácení řízení pro jeho naléhavost“:
K tomuto návrhu není přiloženo formální posouzení dopadů. Vzhledem k naléhavosti jednání z výše uvedených
důvodů nemohlo být posouzení dopadů provedeno v časovém rámci, který byl k dispozici před přijetím návrhu.
Analýza a veškeré podklady budou uvedeny v pracovním dokumentu útvarů Komise, který bude zveřejněn
nejpozději do tří měsíců od zveřejnění návrhu.
Návrh nařízení si je přitom vědom, že porušuje článek 16 Listiny lidských práv EU o základních právech a
svobodách občanů EU. Vysvětluje to tím, že se prý jeho aplikací naopak „zvětší svoboda podnikání“, i když
připouští, že se může „dočasně svoboda obchodování a kontraktace“ porušit. Znění příslušného odstavce je
následující.
Článek 16 Listiny základních práv Evropské unie (dále jen „Listina“) stanoví svobodu podnikání. Opatření podle
tohoto návrhu vytvářejí inovační kapacitu a podporují poptávku po technologiích čisté energie, což může posílit
svobodu podnikání v souladu s právem Unie a vnitrostátními právními předpisy a postupy. Nicméně některá
opatření v rámci pilíře 2, která jsou nutná k řešení závažných narušení dodávek čistých nulových technologií v
Unii, mohou dočasně omezit svobodu podnikání a smluvní svobodu chráněnou článkem 16 a právo na
vlastnictví chráněné článkem 17 Listiny. Jakékoli omezení těchto práv v tomto návrhu bude v souladu s čl. 52
odst. 1 Listiny stanoveno zákonem, bude respektovat podstatu těchto práv a svobod a bude v souladu se
zásadou proporcionality.
Navržená koordinace projektů a realizací nulovou čistou technologií v podstatě vede k centrálně řízené
aplikaci těchto technologií v EU.
Jednotný trh poskytuje vhodné prostředí, které umožňuje přístup k technologiím potřebným k dosažení
klimatických ambicí Unie v potřebném rozsahu a tempu. Vzhledem ke složitosti a nadnárodní povaze
technologií s nulovou čistou emisí by nekoordinovaná vnitrostátní opatření k zajištění přístupu k těmto
technologiím měla velký potenciál narušit hospodářskou soutěž a roztříštit jednotný trh. Proto je v zájmu
zajištění fungování jednotného trhu nezbytné vytvořit společný právní rámec Unie, který by kolektivně řešil tuto
ústřední výzvu zvýšením odolnosti a bezpečnosti dodávek v Unii v oblasti čistých nulových technologií.
Sama o sobě je koordinace výstavby energetických zdrojů a sítí nutná, takže s pasáží Nařízení, týkající se
využití vodíku, je nutno souhlasit.
Vodíková údolí s průmyslovým konečným využitím hrají důležitou roli při dekarbonizaci energeticky náročných
průmyslových odvětví. REPowerEU si stanovila cíl zdvojnásobit počet vodíkových údolí v Unii. Aby bylo tohoto
cíle dosaženo, měly by členské státy urychlit povolování a zvážit regulační zkušební prostředí a upřednostnit
přístup k financování. V zájmu posílení čisté nulové odolnosti by členské státy měly zajistit propojení vodíkových
údolí napříč hranicemi Unie. Průmyslová zařízení, která vyrábějí vlastní energii a která mohou pozitivně přispět
k výrobě elektřiny, by měla být podporována, aby přispívala do inteligentní elektrické sítě jako výrobci energie, a
to zjednodušením regulačních požadavků.
Pokud EK dojde k názoru, že požadavky GND nebo Ff55 nejsou plněny dostatečně efektivně nebo dostatečně
rychle, vyhrazuje si tímto nařízením právo na „navrhování nápravy“ nebo na „využití síly“ k jejich prosazení.
Pokud Komise na základě zprávy uvedené v článku 35 dospěje k závěru, že Unie pravděpodobně nedosáhne cílů
stanovených v odstavci 1, posoudí proveditelnost a přiměřenost návrhu opatření nebo výkonu svých pravomocí
na úrovni Unie, aby zajistila dosažení těchto cílů.
Z konkrétních prováděcích nařízení vybíráme:Povolení (stavební a jiná) pro nulovou čistou technologií budou

vydávána nově zřízeným centrálním orgánem
a místní samosprávy budou z rozhodovacích pravomocí vyňaty a obejity.
Článek 4 – Jednotné kontaktní místo Příslušný vnitrostátní orgán uvedený v odstavci 1 je jediným kontaktním
místem pro předkladatele projektu v procesu udělování povolení, který vede k vydání komplexního rozhodnutí
pro daný projekt, a koordinuje předkládání všech příslušných dokumentů a informací.
Projekty s nulovou čistou technologií budou automaticky mít statut veřejného zájmu převažujícího nad
lokálními zájmy obyvatel, ochrany přírody atd.
Článek 12 – Strategické projekty s nulovou čistou technologií v Unii se považují za projekty veřejného zájmu a
mohou být považovány za projekty převažujícího veřejného zájmu, pokud jsou splněny všechny podmínky
stanovené v uvedených směrnicích.
Pokud budou osloveny místní úřady, budou mít krátkou lhůtu na odpověď, jinak se předjímá souhlasné
stanovisko.
Článek 13 – Příslušné vnitrostátní orgány zajistí, aby v případě, že příslušné správní orgány neodpoví
v příslušných lhůtách uvedených v tomto článku, byly konkrétní zprostředkovatelské kroky považovány za
schválené, ….
Členským státům ovšem zůstane povinnost pomáhat s financováním takových projektů.
Článek 14 – Komise a členské státy provádějí činnosti k urychlení a zvýšení soukromých investic do strategických
projektů s nulovou čistou technologií. Tyto činnosti mohou, aniž jsou dotčeny články 107 a 108 Smlouvy o
fungování EU, zahrnovat poskytování a koordinaci podpory strategickým projektům
s nulovou čistou hodnotou, které mají potíže s přístupem k financování.
Hodnocení projektů ve státní správě i místních samosprávách, souvisejících s ochranou prostředí, se dle textu
Nařízení řídí hlavně požadavkem podpory produkce a spotřeby energie z obnovitelných zdrojů, ekonomická
hlediska jsou podřízena.
Článek 19 – Veřejní zadavatelé a zadavatelé poskytují udržitelnost nabídky a odolnosti váženým podílem mezi
15 % a 30 % kritérií pro zadání zakázky, aniž je dotčeno použití…
Není jasné, jak se bude tento dopad během výběrového řízení kontrolovat. Během výstavby/aplikace už bude
pozdě.
Článek 20 – …. Členské státy, regionální nebo místní orgány, veřejnoprávní subjekty nebo sdružení tvořená
jedním nebo více takovými orgány nebo jedním nebo více takovými veřejnoprávními subjekty posoudí příspěvek
k udržitelnosti a odolnosti podle čl. 19 odst. 2 tohoto nařízení při navrhování kritérií používaných pro stanovení
pořadí nabídek v rámci dražeb, jejichž cílem je podpora výroby nebo spotřeby energie z obnovitelných zdrojů
podle definice v čl. 2 bodě 1 směrnice (EU) 2018/2001.
……
2. Příspěvek k udržitelnosti a odolnosti má váhu mezi 15 % a 30 % kritérií pro udělení grantu, aniž je dotčena
možnost přisoudit vyšší váhu kritériím uvedeným v čl. 19 odst. 2 písm. a) a b), pokud jsou podle právních
předpisů Unie použitelná, a případný limit pro necenová kritéria stanovený podle pravidel státní podpory.
3. Členské státy, regionální nebo místní orgány, veřejnoprávní subjekty nebo sdružení tvořená jedním nebo více
takovými orgány nebo jedním nebo více takovými veřejnoprávními subjekty nejsou povinny uplatňovat hlediska

týkající se příspěvku k udržitelnosti a odolnosti čistých nulových technologií, pokud by jejich uplatňování nutilo
tyto subjekty pořizovat zařízení s nepřiměřenými náklady nebo technickými vlastnostmi odlišnými od stávajících
zařízení, což by vedlo k nekompatibilitě, technickým obtížím při provozu a údržbě. Rozdíly v nákladech nad 10 %
mohou veřejní zadavatelé a zadavatelé považovat za nepřiměřené.
Jak se to vztahuje např. na prostředky na zbrojení?
Článek 21 Jiné formy veřejné intervence
1. Aniž jsou dotčeny články 107 a 108 Smlouvy a článek 4 směrnice (EU) 2018/200173 a v souladu s
mezinárodními závazky Unie, mohou členské státy, regionální nebo místní orgány při rozhodování o zavedení
programů ve prospěch domácností nebo spotřebitelů, které motivují k nákupu konečných výrobků s nulovou
čistou technologií uvedených v příloze, veřejnoprávní subjekty nebo sdružení vytvořená jedním nebo více
takovými orgány nebo jedním nebo více takovými veřejnoprávními subjekty je navrhnou tak, aby podporovaly
nákup konečných výrobků s čistou nulovou technologií s vysokým přínosem pro udržitelnost a odolnost podle čl.
19 odst. 2 ze strany příjemců, a to poskytnutím dodatečné přiměřené finanční náhrady…
Na implementaci tohoto nařízení bude dohlížet The Net-Zero Europe Platform (‘the Platform’). Tato bude
fungovat podle Článku 29. V jejím čele bude představitel Komise.
Jak to bude v souladu se státním rozpočtem a finanční situací státu?
….
Nařízení se vztahuje i na přípravu národních energetických koncepcí. Státy EU jsou povinny každé dva
roky zasílat EK zprávy o plnění úkolů GND a Ff55
Článek 30 – …členské státy zohlední toto nařízení při přípravě svých vnitrostátních plánů v oblasti energetiky
a klimatu a jejich aktualizací předkládaných podle článků 3, 9 a 14 nařízení (EU) 2018/1999, zejména pokud jde
o rozměr „výzkum, inovace a konkurenceschopnost“ energetické unie, a při předkládání svých dvouletých zpráv
o pokroku podle článku 17 uvedeného nařízení.
Komise sama sobě uděluje právo přijímat opatření v přenesené působnosti, pokud by se něco nevyvíjelo
podle jejích představ, neboli chce být v tématech GND a Ff55 nadřazena národním orgánům.
Článek 32 – …Komise je zmocněna přijímat akty v přenesené pravomoci v souladu s článkem 33 za účelem
změny způsobů, jakými se zohledňují dohody mezi subjekty uvedenými v čl. 18 odst. 1a investice do skladovací
kapacity v držení třetích stran, aby se splnil jejich individuální příspěvek stanovený v čl. 18 odst. 5, jakož i obsah
zpráv uvedených v čl. 18 odst. 6.
Shrnuto: Komise na sebe pod pláštíkem péče o společný trh bere stále více pravomocí, které formálně
přísluší svrchovaným členským státům EU. Podle našeho názoru je potřeba tento proces zabrzdit. Proto
se spolek Reálná Energetika a Energie obrací na Vás, vrcholné politiky.
Připustit komisi právo na zavádění drastických opatření v členských zemích, která zásadně omezují
práva jejích vlád a obyvatel s dopadem snižování životní úrovně, aniž by se cokoliv zlepšilo na globální
úrovni, je podle stanoviska našeho spolku zcela nesmyslné a iracionální.
S pozdravem

Ing. Jaroslav Čížek, Realistická energetika a ekologie, předseda

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist