Výrazné zdražení paliv má být cestou, jak protlačit ekologické cíle. Hovoří se o ceně přes 100 Kč/l

Uveřejněno dne 18 dubna 2023 000 10:43
Nápad se objevil v Norsku. I tento stát totiž má problémy s plněním ekologických cílů
Elektromobily, ilustrační foto
Minulý rok dosáhl podíl elektromobilů na norském trhu rekordních osmdesáti procent. Přesto státní agentury uvádí, že Norsko produkci emisí o 55 % do roku 2030 nesníží a nepomůže ani drastické zdražení paliv.
Zdroj: Tiskový servis Škoda Auto

 

Norsko jde v čele transformace automobilové dopravy směrem k elektromobilům. Výraznými dotacemi a daněmi se podařilo dosáhnout stavu, kdy automobilky z tamního trhu stáhly naprostou většinu klasických modelů a například Seat zmizel z Norska úplně, protože tam neměl co prodávat. Výsledkem jsou v rámci Evropy velmi vysoké prodeje bateriových vozů. Loni jejich podíl dokonce dosáhl rekordních osmdesáti procent. Jenže jak píše magazín Motor, ani to nebude pro naplnění ekologických cílů stačit. Je potřeba přidat další opatření a některá z těch uvažovaných jsou vyloženě drastická. Jedním takový by mohlo být zdražení paliv na v přepočtu více než 100 Kč/l. 

Do roku 2030 snížení emisí jen o šest procent

Norská vláda chystá nový národní plán dopravy, který by měl být představen příští rok. Jedním z podkladů pro tento dokument je zpráva, kterou vypracovalo šest státních agentur věnujících se dopravě. Ty měly za úkol analyzovat možnosti, jak lze do roku 2030 dosáhnout emisních cílů, což je snížení produkce emisí o 55 %. Výslednou zprávu dostala norská vláda před několika dny a závěr mluví jasně: minimálně v dopravě takové snížení není reálně možné. 

Podle norských dopravních agentur budou současná opatření znamenat v roce 2030 jen šestiprocentní snížení emisí z dopravy. V kontextu Norska jde o velmi zajímavou informaci, protože tamní trh s osobními vozy už téměř celý přešel na elektromobily. Norské cíle přitom korespondují se záměry vytyčenými EU. Také Evropská unie chce v rámci strategie Fit for 55 dosáhnout snížení produkce emisí alespoň o 55 %. 

V Norsku se teď debatuje o tom, kde získat větší úsporu emisí, když doprava podle aktuálních zpráv na více než padesátiprocentní snížení nedosáhne. A spolu s tím se také hledají nástroje, jak v dopravě snížit emise CO2 co nejvíce ve chvíli, kdy ani plný přechod trhu s novými automobily na elektromobily nestačí. Jedním z navržených opatření je dramatické zvýšení cen paliv v kombinaci se zlevněním hromadné dopravy o 25 %. 

Zdražení není proveditelné

Jedna ze zpráv uvažuje o navýšení cen paliv až na 50 norských korun za litr. Benzin v Norsku aktuálně stojí zhruba polovinu, nafta se pohybuje kolem 20 NOK/l. V přepočtu na české koruny se tak bavíme o možném zdražení na něco málo přes 100 Kč/l. V takovém případě by podle výpočtů klesla doprava v Norsku o 13 %, zatímco při současných cenách je očekáván růst dopravy do roku 2030 o 15 %, uvádí další norský magazín Nettavisen. Norská vláda ale tento záměr rovnou odmítla. Podle norského ministra dopravy takové opatření není proveditelné, protože by poškodilo některé sektory ekonomiky.

Mezi další opatření, která by měla snížit emise z dopravy alespoň o 30 %, patří stoprocentní podíl elektromobilů v kategorii nově prodaných osobních i užitkových automobilů a minimálně padesátiprocentní podíl elektromobilů v kategorii nových nákladních vozů. Zvýšit by se také mělo využívání biopaliv.

Pro kontext, podle SDA bylo u nás minulý rok nově registrováno 3892 čistě elektrických automobilů, což představuje zhruba dvouprocentní podíl.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

TOPlist