Podle ekoteroristů asi máme chodit pěšky.

Uveřejněno dne 31 srpna 2016 000 10:35

Výstavba většiny českých dálnic byla schválena před devětadvaceti lety. Přesto dodnes nemohou řidiči plynule projet po D3 do Rakouska, po D6 do Německa, a ačkoli je to z Mikulova k rakouským hranicím kousek, je snazší zdolat trasu na kole. Rychlostní spojení tam chybí, protože vedle všech dalších problémů Jihomoravskému kraji „shodil“ soud zásady územního rozvoje, takže není podle čeho stavět.


Ani „pětačtyřicet“ let stará D7 z Prahy do Chomutova není zprovozněna celá. Dopravní infrastruktura v České republice má výrazné mezery, potýká se s nesmyslně přebyrokratizovaným povolováním staveb a výkupy potřebných pozemků. Teď čeká velké dopravní stavby ještě jedna překážka – další novela posuzování vlivů na životní prostředí.

Příběh stovky strategických staveb, které se musejí kvůli zastaralému posouzení EIA vrátit na začátek, je už notoricky známý. Vyjednat výjimku pro deset z nich dalo české vládě hodně zabrat. Zbylých devadesát dopravních projektů si musí prošlé zelené razítko nahradit novým, to znamená podstoupit celý vleklý proces plný správních lhůt a možností soudního přezkumu. Teď ministerstvo životního prostředí dokončilo další novelu EIA a Česká republika ji opět musí rychle přijmout, protože tak přejme do svého práva unijní regule. Jedna z novinek „sebere“ zelené posouzení stavebním záměrům z posledních patnácti let. Neexistuje přitom odhad, kolik jich bude.

„Ministerstvo nedisponuje seznamem záměrů, ke kterým bylo vydáno stanovisko EIA dle zákona z roku 2001 a které dosud nebyly povoleny. O kolik záměrů se jedná, se ukáže až po nabytí účinnosti novely, protože bude nutné, aby si stanoviska EIA prodloužily,“ sdělila LN mluvčí resortu životního prostředí Petra Roubíčková. Zákon musí platit nejpozději od 16. května příštího roku, jinak ČR poruší termín pro implementaci směrnice. Stavbaři se obávají, že chystané projekty se pozastaví.

Stávající várka stovky staveb, jejichž zelené posouzení se musí udělat znovu, má razítko z období mezi lety 1992 a 2001. Projekty, které chystaná novela dostane do stejné situace, v níž je stovka starších záměrů, získávaly posouzení dopadů na přírodu a lidi od roku 2001 do loňska. Stavbaři a průmyslníci se bojí, že příští rok se zopakuje známý scénář – chystané projekty se zastaví a nejen Státní fond dopravní infrastruktury nebude vědět co s penězi, protože je nebude mít za co proinvestovat.

„Nová pravidla se vztahují zpětně i na již vydané posudky. Proto je nezbytné, aby bylo předem známo, jaký to bude mít dopad. V žádném případě nelze dopustit, aby se situace opakovala,“ říká Pavel Ševčík, viceprezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.

Stejně to vidí i Václav Trejbal ze sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu: „Pokud navržená změna projde, může to zasáhnout zejména složité stavební projekty a liniové stavby, jako jsou například dálnice a plynovody. Je otázkou, jak stavby se stanoviskem EIA vydaným před deseti patnácti lety obstojí při prodlužování platnosti.“

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist