DOPRAVA: Už zase ta elektromobilita…

Uveřejněno dne 11 června 2022 000 12:56

Do mozaiky vedoucí k epochálnímu znásilnění technologického pokroku ve jménu pomýlené ideologie zapadl další kamínek: výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu schválil návrh legislativy de-facto zakazující použití spalovacích motorů pro pohon nově vyrobených osobních automobilů v EU od roku 2035. A uvidíme, jak dopadne hlasování Evropského parlamentu o tomtéž.

Důvodů, proč bateriový elektromobil není plnohodnotnou náhradou automobilu se spalovacím motorem, je více. Zkusme se tentokrát zaměřit na jeden aspekt, a tím je zdroj energie, přesněji způsob uložení energie, pro pohon elektromobilu. Navzdory tvrzením zapřisáhlých fanoušků elektromobility je autor přesvědčen, že se zde nikdy nesmaže výhoda automobilu se spalovacím motorem, protože je to dáno samotnou fyzikální podstatou věci.

Proč tomu tak je? U spalovacího motoru se energie získává v podstatě velmi elementární metodou, spálením paliva, tedy uvolněním chemických vazeb mezi atomy, kdy objem natankovaného paliva využijeme celý. Proto je „systém“ uložení energie tak elementární, a tak efektivní z hlediska hmotnosti, je to prostá nádoba na palivo. Spálením jednoho litru benzínu získáme 8,9 kWh energie, spálením nafty ještě více, 9,7 kWh. Typická nádrž automobilu nižší střední třídy má obsah někde kolem 60 litrů. Pokud uvažujeme benzínový motor, vezeme si s sebou nějakých 550 kWh energie. Spalovací motor coby tepelný stroj přeměňující energii tepelnou na mechanickou práci má možná pro někoho překvapivě nízkou účinnost, řekněme někde kolem 33%, nicméně z oněch cca 550 kWh je pro pohyb automobilu stále využitelných řekněme 180 kWh. Z praxe to známe jinak: při průměrné spotřebě 7 litrů na 100 km, což není hodnota laboratorní, ale reálná při běžném stylu jízdy, máme k dispozici reálný dojezd kolem 850 km. Je ale třeba podotknout, že oněch zbývajících jakoby ztracených 67% energie lze část využít na vytápění interiéru.

Teď se podívejme na bateriový elektromobil. Baterie pracuje na principu elektrochemické reakce, tedy tak, že elektrický proud v ní vzniká pohybem elektronů anebo iontů z jedné elektrody na druhou, přičemž nabíjení znamená reverzaci tohoto pohybu, de-facto přepólování baterie. To znamená, že baterie je složitý výrobek obsahující elektrody, elektrolyt, nosné a pomocné struktury, systém řízení vybíjení a nabíjení, dále takzvaný thermal management, který zajišťuje článkům optimální teplotu, tedy v zimě topí, v létě chladí. Jinými slovy baterie obsahuje spoustu „mrtvé“ hmotnosti, nevyužívané na přímé „uskladnění“ energie. Proto baterie z principu nikdy nebude mít stejnou energetickou hustotu jako nafta nebo benzín.

Důsledkem toho je, že elektromobily budou vždy těžší a budou mít horší dojezd velmi citlivý na profil trati, rychlost jízdy a okolní teplotu ve srovnání s porovnatelným „spalovacím“ automobilem. Pro srovnání: dnešní elektromobily mají trakční baterie o kapacitě do 80 kWh, ale pozor, toto je celková kapacita, kterou nelze v zájmu udržení životnosti baterie využívat celou, ale zhruba pouze z 80%. Baterie se nesmí vybít do nuly, a ani ji z mnoha důvodů nelze nabíjet na 100%. Zbývá tedy kolem 65 kWh, což je ve srovnání s „kapacitou“ palivové nádrže viz výše zoufale málo. Aby to nestačilo, hmotnost takové baterie se blíží k 500 kg. Budeme-li hovořit o dojezdu takového elektromobilu, výrobci uvádějí údaje typu „až 450 km“, ale praxe bývá o dost horší.

Takže srovnáme-li šedesátilitrovou nádrž benzínu s 80 kWh baterií, vyjde nám následující: cca 55 kg a 180 kWh čistě na pohon automobilu oproti 500 kg a 65 kWh na pohon elektromobilu. Automobil s benzínovým motorem má k dispozici 2,8 krát více energie z 9 krát lehčího zdroje. Že oněch zhruba 450 kg, které si elektromobil pořád vozí s sebou, nepřispívá k jeho dojezdu, potažmo ekonomičnosti a ekologičnosti v provozu, snad netřeba dodávat. Ani případné dvojnásobné zvýšení energetické hustoty baterie, které je minimálně v dohledné budoucnosti z oblasti sci-fi, by nesmazalo obrovský náskok spalovacího automobilu. Baterie ze své podstaty není vhodným zdrojem „silové“ energie, tedy například energie pro pohon nezávislých dopravních prostředků.

Toto také oni politici nevědí, nevidí, nebo nechtějí vidět a vědět, jsouce v zajetí pomýlené ideologie? Proč si nenechají poradit od lidí znalých problematiky, proč jenom opakují nesmyslné floskule z pochybných pamfletů vydaných zaslepenými šílenci?

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist